4 071 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Dubbeluttag utomhus - olika faser
Om man sätter upp dubbeluttag för möjlighet till två motorvärmare samtidigt och huvudsäkringarna är 16A, borde man
sätta de två uttagen på olika faser eller räcker det troligen med varsin 10A säkring på samma fas?
Om man räknar högt att varje värmare drar 2kw....
sätta de två uttagen på olika faser eller räcker det troligen med varsin 10A säkring på samma fas?
Om man räknar högt att varje värmare drar 2kw....
2st 10A säkringar på samma fas? Förklara gärna hur du tänkt dig då och varför..
Jag skulle ha satt 2st säkringar på två olika faser, men visst kan man köra på samma fas om man vill. Ser bara inte anledningen i det om man har möjligheten att sätta på två olika.
Jag skulle ha satt 2st säkringar på två olika faser, men visst kan man köra på samma fas om man vill. Ser bara inte anledningen i det om man har möjligheten att sätta på två olika.
Ja jag vet inte om jag var trött eller frusen när jag skrev, för jag har inte tänkt alls ser jag nu.Räv3n skrev:
Självklart som du skriver, varsin säkring på olika faser naturligtvis....
lämpligast är väl att sätta ett uttag per säkring på olika faser, och att kolla upp vilka övriga belastningar som ligger på respektive fas. nu brukar ju inte vanliga värmare dra så mycket ,ca 550W+kupevärmaren ca 800W vilket även det blir mer än 10A. glöm inte jordfelsbrytaren!
och sedan får du inte splitta faserna i ett vägguttag och sedan mata det andra.
splitta faserna i en dosa, eller dra 2 kablar från centralen.
splitta faserna i en dosa, eller dra 2 kablar från centralen.
Klicka här för att svara