- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta föreställer en jordfelsbrytare för en serie utomhusbelysning. Till denna är även ett skymmningsrelä kopplat för till och frånslag i takt med mörkrets inbrott.
Då skymmningsreläet kräver tre trådar för att fungera (Fas + noll + tändtråd) har man helt enkelt valt att hänga på en 3g1,5 och låtit gröngul ledare vara den tredje tråden.
Snyggt va? Alltsammans installerat av elektriker på orten...
Då skymmningsreläet kräver tre trådar för att fungera (Fas + noll + tändtråd) har man helt enkelt valt att hänga på en 3g1,5 och låtit gröngul ledare vara den tredje tråden.
Snyggt va? Alltsammans installerat av elektriker på orten...
Tur att det hände hemma hos nån som kan känna igen ett fel. Det som är lite tråkigt är väl att du inte får rätta till det. Eftersom det gäller ett garantijobb för din elektriker så lär det nog dröja innan du ser honom på infarten igen och frågan är väl mer om du har något förtroende kvar för denna person?
Det kan kanske möjligen vara en lärling på firman som gjort detta, inget försvar men en möjlig förklaring,
Det är liksom lite svårt att fatta att en behörig eller fullutbildad gör sådana missar.
Jag utgår från att den kommande fakturan kommer att bestridas?
/Kent
Det är liksom lite svårt att fatta att en behörig eller fullutbildad gör sådana missar.
Jag utgår från att den kommande fakturan kommer att bestridas?
/Kent
Finns idioter överallt. Jag har upphört och förvånas. En utbildning betyder piss och ingenting om hjärnan inte förmår uppfatta denna.
Skulle vara som med läkare att de kan mista auktorisationen så dessa rötägg kunde sållas. Det eller avlivning på plats medelst deras egna inkopplingar
Skulle vara som med läkare att de kan mista auktorisationen så dessa rötägg kunde sållas. Det eller avlivning på plats medelst deras egna inkopplingar
En mycket senior behörig elektriker som jag anlitade för ett komplicerat ombyggnadsjobb för några år sedan föreslog en liknande lösning för att en strömbrytare skulle hamna på ett klokt ställe. Trådarna satt som berget i VP-röret men det fanns en ledig grön/gul som kunde nyttjas som tändtråd..:eek:snickarboden skrev:
Självklart sa jag nej. Brytaren sitter åtta meter fel, men tändtråden är svart.
Det finns klåpare inom alla yrkesgrupper och det går att göra ett dåligt jobb som kan orsaka olyckor även om det inte är just el. Däckverkstäder som slarvar när det monterar ett däck tex. Det tråkiga med just klantiga elektriker är att det kan lätt bli livsfarligt. Att använda en kabel för annat än den är märkt och får användas för kanske inte låter så farligt, det fungerar ju och det är ju bara färgen på isoleringen som skiljer! Men en icke ont anande person kan råka riktigt illa ut pga det.
Var det inte någon här på forumet som fick en värmepump sabbad för ett tag sen pga av en JFB från Biltema?
Det visade sig att den bröt nollan någon millisekund före faserna och den korta tden som nollan blev flytande var tillräckligt för att bränna elektroniken i värmepumpen.
Det visade sig att den bröt nollan någon millisekund före faserna och den korta tden som nollan blev flytande var tillräckligt för att bränna elektroniken i värmepumpen.