Köket renoverades av den förra ägaren och köksskåp byttes då ut samt så plockades även armaturen på väggen ner där de nya köksskåpen sattes upp. Nu skulle jag dock vilja använda den strömbrytaren som är kopplad i blindo, och med hjälp av elektrikern sedan koppla in ny ljuskälla i köket.
Med hjälp av dragtråd så har elektrikern och jag lyckas komma fram till dosan som finns någonstans bakom ett av skåpen, men det verkar tyvärr som att förra ägaren har fyllt upp väggdosan med isolering eller något annat mjukt material, vilket gör att vi inte får något ljud ifrån den. Ett alternativ är naturligtvis att försöka att plocka ner skåpet, o allt extra jobb som det innebär, men jag skulle helst vilja slippa det.
Är det någon som har några tips på hur man ska kunna hitta vart kabelröret (som är gjort i järn) går någonstans i betongväggen som har massor med armeringsjärn runt omkring sig (känns det som i alla fall...) ?
Har försökt med en regelsökare men tyvärr ger denna utslag på alla armeringsjärn också, vilket gör det väldigt svårtsökt. Järnröret ligger ju tyvärr ganska djupt in i väggen (ca 4-5 cm. Elektrikern hade inte direkt några förslag utan han ville lägga utanpåliggande ledning istället för att använda befintliga, men han skulle kolla runt lite grann med sina kolleger om det var någon som hade någon riktig snilleblixt. Alla tips mottages tacksamt