En novisfråga som min gammeldagsa elektriker inte kunde svara på:

Finns det någon apparatur som kan agera frånslagsfördröjning utan att man tillför en extra brytare, dvs kan förbrukarens av- och på-knapp "trigga" ett påslag av matningen? Jag inser att det låter som att "man lyfter sig själv i kragen", men rent tekniskt borde det fungerar med en logikkrets som känner av en förändring på högspänningskretsen (förbrukarens knapp slås på) och sedan matar spänning under en förutbestämd tid.

Anledningen att jag frågar är sambon har glömt kaffebryggaren på lite för många gånger och jag vill helst inte offra ett infällt uttag på en timer. Kaffebryggarens knapp skall alltså dra en kontaktor eller ett relä i centralen. Kaffebryggaren ligger på en egen grupp med två uttag.

Det enklaste är väl att sätta in ett relä sånna finns med alla tänkbara funktioner. Den billigaste lösningen är väl en kondensator och ett motstånd, tillslagsfördröjt kopplat i serie ( kondig och motstånd kopplat paralellt) med kontaktorn och frånslagsfördröjt kopplat paralellt med kontaktorn

Köp en ny kafgfebryggare. Den jag köptye häromåret stänger av sig själv efter en timme. Var inte för den funktionen jag köpte den, men det är trtevligt att inte behöva fundera över om man glömde stänga av eller ej.

elmont skrev:
Det enklaste är väl att sätta in ett relä sånna finns med alla tänkbara funktioner. Den billigaste lösningen är väl en kondensator och ett motstånd, tillslagsfördröjt kopplat i serie  ( kondig och motstånd kopplat paralellt) med kontaktorn och frånslagsfördröjt kopplat paralellt med kontaktorn
Den lösning har jag byggt till en apparat i det gamla fotolabbet, men den är inte särsklit godkänt. Vill köpa färdigt CE-märkt.
Jag skall kolla med Selga på måndag.

hempularen skrev:
Köp en ny kafgfebryggare. Den jag köptye häromåret stänger av sig själv efter en timme. Var inte för den funktionen jag köpte den, men det är trtevligt att inte behöva fundera över om man glömde stänga av eller ej.
Har ju precis köpt en sprillans Moccamaster så det är ingen bra lösning.

Johan Gunverth skrev:
Den lösningen har jag tidigare byggt till en apparat i det gamla fotolabbet, men den är inte särskilt godkänd. Vill köpa färdigt CE/S-märkt för försäkringens skull.
Jag skall kolla med Selga på måndag.

Det skulle kännas mer logiskt om du skrev att knappen skulle trigga en timerkrets som slår av matningen efter en viss tid. Har varit lite sugen på en liknande lösning själv. Det blir dock ett litet problem att starta om kretsen utan matning, man kan ju inte märka av att knappen slagits av och på genom att mäta belastningen om man inte har någon matning. Det finns ju fina grenuttag som manövereras av belastningen i ett master-uttag, man borde kunna låna lite delar där till att detektera att brygaren är på.

Johan Mattsson skrev:
Det skulle kännas mer logiskt om du skrev att knappen skulle trigga en timerkrets som slår av matningen efter en viss tid. Har varit lite sugen på en liknande lösning själv. Det blir dock ett litet problem att starta om kretsen utan matning, man kan ju inte märka av att knappen slagits av och på genom att mäta belastningen om man inte har någon matning. Det finns ju fina grenuttag som manövereras av belastningen i ett master-uttag, man borde kunna låna lite delar där till att detektera att brygaren är på.
En alternativ lösning, inte lika häftig, är ju att sätta en triggknapp i ett köksskåp som drar igång ett tidrelä som försörjer uttaget med matning.

T
Jag ser ett problem med detta tänk, hur ska logiken fungera ihop med kaffekokarens termostat, som kommer att slå av/på ett par ggr under nämnda tidsperiod. Tror att bästa strategi är typen av tidsrelä som man kör för belysning i trapphus-men då har du den där knappen som du inte vill ha. Men anta att du kan splitta fk till uttaget så att du kan ha en kontakt någon annan stans, Elfa har en grej för 468:- ink moms.

Fabr Eljo, serie Trind
Elektronisk, 2-polig tidsströmställare för infällt montage i apparatdosa. Omställbara, fasta inkopplingstider, 15, 30 minuter, 1, 2, 4, 8 eller 16 timmar. Inställning sker vid montering. Aktiverad tid kan avbrytas genom ytterligare en knapptryckning. Spänningsindikering med lysdiod. Vid spänningsavbrott återställs timern automatiskt. Tillverkad i silverlackerad termoplast. Kapslingsklass IP20.

Godkännanden: Semko.

Märkspänning: 230 V~
Märkström: 10 A
Effekt: 2300 W
360 VA (lysrörslast)
Tidsinställning: 15 eller 30 min, 1, 2, 4, 8, 16 h
Kapslingsklass: IP20
Dimensioner: 82×82×24 mm

• elfa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas
Tiden står inte stilla. Nu finns även MoccaMaster med "auto shut off". Bryggaren stängs av efter 2 h drift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.