Räv3n skrev:
..Köper direkt av leverantören..
Vilken leverantör (tillverkare då?????
Det har jag svårt att tro att ni gör. Vilket jävla liv det skulle bli på grossisterna då. Inte ens de största firmorna kan köpa direkt från leverantör.

gnistjagare skrev:
Vilken leverantör (tillverkare då?????
Det har jag svårt att tro att ni gör. Vilket jävla liv det skulle bli på grossisterna då. Inte ens de största firmorna kan köpa direkt från leverantör.
Vilka vi köper av vill jag inte tala om, men jag kan säga som så att det är troligtvis det största märket i sverige.
Sen är det faktiskt så att jag numera jobbar på ett företag som är rätt så ledande med ett par andra i sverige.Jag har gått ifrån installation till kraft.. en installationsfirma kan självklart inte göra dessa dealer..

Du får tro vad du vill, men så är det. Ahlsell och Elektroskandia har inte en suck att matcha de priserna..

Men som det myntades förr i denna tråd.. Detta är rätt så OT.. Det var inte detta TS ville ha svar på..

elmont skrev:
Jag tycker att om du verkligen tror dig ha behov av mera ström i köksön att du drar fram en grupp till dvs. 2 st. 5x2,5 och skulle det vara stor risk för gnagarangrepp lägg kabeln i "pansarrör"
Jo, det är klart bäst, speciellt som jag har massor med EKLK hemma. Tänkte bara försöka förenkla förläggningen i alla krokar under golvet genom att ta EKKJ och slippa böja stålrör.

Var just inne på en amerikansk byggmarknad och fingrade på en rulle flexibelt stålspiralrör för avsedd för elinstallation (typ http://www.delikon.com/yf_703.html). För tungt att dra hem i resväskan bara.. finns det något liknande i Sverige?

1407028, 1408028, 1409028,eller 1409537?
Finns ju annars färdiga rörböjar till pansarrör..

Räv3n skrev:
1407028, 1408028, 1409028,eller 1409537?
Finns ju annars färdiga rörböjar till pansarrör..
Kanon! Snacka om att jag försökte gå över ån efter vatten! :D

Och ska du använda pansarrör tror jag nog att du ska dra i EKK i stället för EKLK. EKLK går fruktansvärt trögt i rör.

elmont skrev:
Och ska du använda pansarrör tror jag nog att du ska dra i EKK i stället för EKLK. EKLK går fruktansvärt trögt i rör.
Du kan ju alltid använda plica-slang eller anaconda-slang också!
Och så finns det ju speciell kabel som tål gnagarangrepp, stålbandsarmerad!

http://www.elsakerhetsverket.se/elbranschen/foreskrifter/blaboken.4.60a759a611147b1cd6180001613.html

Enligt Tabell 52 F får isolerade ledare förläggas i rör eller kanaler av metall om dessa skyddsjordas enligt 413.1.3.1 och 413.1.5.3.

Godtas kablar av typ EKKJ, FKKJ, AKKJ, EKLK, EKK, EKLR eller FKAR-PG utan speciella åtgärder när gnagarangrepp kan förväntas?

Svar
Det har visat sig att ovanstående kabeltyper inte motstår gnagarangrepp. Det är angeläget att samråda med blivande innehavare av anläggning för att klarlägga yttre förhållanden och behov av speciella åtgärder.

Enligt 522 skall ledningssystem väljas, hanteras och monteras med hänsyn till yttre påverkan så att skador på systemet förebyggs.

Av rådet i 522.10.1 framgår att när kända eller förväntade förhållanden medför risk för angrepp av djur (exempelvis gnagare) förutsätts ledningssystemet väljas med hänsyn till detta eller särskilt skydd anordnas, till exempel genom

* ledningssystemets mekaniska egenskaper,
* dess placering,
* extra mekaniskt skydd eller
* en kombination av dessa åtgärder.

Strecksatserna ovan avser bland annat armerad kabel, förläggning av kabel direkt mot tak respektive användning av oarmerad kabel förlagd i motståndskraftigt metallrör. Armering och metallrör bör vara varmförzinkade.

Tack för alla synpunkter och råd! Stålspiralslangen som Räv3n anvisade ligger bra till.

Sedan är ju frågan var man kan förvänta sig skador av tex. gnagare. Jag påstår att i bostadshus förväntar man sig INTE den typen av gnagar angrepp på elledningar utan det kan bli aktuellt i tex. lokaler där säd förvaras.

Absolut ett välgrundat påstående.

Vi har dock gott om råttspillning i den gamla isoleringen vi river ut, och katterna fångar diverse "storvilt" med jämna mellanrum. Har man inte ett lantbruk behöver man säkerligen inte bekymmra sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.