18 711 läst ·
26 svar
19k läst
26 svar
Beräkna ledararea
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det där med att känna om det blir varmt tror jag inte på. Om din 1,5 kvmm ledning är så förlagd att det inte är lämpligt att säkra upp den pga. förläggning, så lär den ju inte bli varm där du kan känna det utan i så fall någonstans på vägen inne i väggen.
Det finns så vitt jag förstår (är ej behörig) 2 faktorer som skulle kunna göra det olämpligt att säkra upp din ledning: Dels om den är förlagd olämpligt (ex. klämd som föreslogs högre upp i tråden), dels om du har problem med utlösningsvillkor. Det bestäms i så fall i huvudsak av hur bra matning du har till huset från elverket.
Den elektriker du konsultarat per telefon (?) kan ju möjligen ha känndom om matningskvalitet i ditt område, men knappast veta hur din kabel är förlagd utan att komma dit och titta.
Det finns så vitt jag förstår (är ej behörig) 2 faktorer som skulle kunna göra det olämpligt att säkra upp din ledning: Dels om den är förlagd olämpligt (ex. klämd som föreslogs högre upp i tråden), dels om du har problem med utlösningsvillkor. Det bestäms i så fall i huvudsak av hur bra matning du har till huset från elverket.
Den elektriker du konsultarat per telefon (?) kan ju möjligen ha känndom om matningskvalitet i ditt område, men knappast veta hur din kabel är förlagd utan att komma dit och titta.
Vanlig PVC-kabel får bli 70 grader innan den börjar att ta skada. Dimensioneringen brukar vara utförd så att den aldrig får bli varmare. 50 grader t.ex. känns väldigt varmt, men är ok!
Men effektförlusten kan ju vara betydande, dvs att man får en bättre driftekonomi om man dimensionerar upp.
Men effektförlusten kan ju vara betydande, dvs att man får en bättre driftekonomi om man dimensionerar upp.
Jo, omgivningstemperaturen brukar man sätta till 30 grader nu om jag inte missminner mig, men det är inte samma sak som att ledaren inte får bli varmare under belastning!
Dimensionerar du en pex-kabel kan du lasta den hårdare för den får bli 90 grader innan den skadas!
Dimensionerar du en pex-kabel kan du lasta den hårdare för den får bli 90 grader innan den skadas!
jag menade ju som så att om fk1,5 blir varm där den ligger förlagd i det fria (tillfällig installation) så borde den ju rimligtvis bli ändå varmare i ett vprör i väggen, därav slutsatsen att ta 2,5mm2 istället!
P=U*I ger I=P/Uhempularen skrev:
3000W/ 240V=12,5A
3000W/230V=13,04A
Strömmen ökar altså om spänningen minskas från 240V till 230V. Jag tycker ni borde vara lite försiktiga i detta läge och undvika att koppla endast ugående från spekulationer och gissningar + lite chansningar
Inte om det gäller ett värmeelementjakim skrev:
3000W vid 240V, samma element kopplat till 230V ger ju 2875W (12,5A)
Det känns inte som om ni kan det här med att räkna!!
Det är ju 3000W vid 240V man måste alltså räkna ut resistansen och sen kolla vilken ström/effekt det blir vid en annan spänning. Inte använda samma ström eller effekt som det blev vid 240V.
Det är ju 3000W vid 240V man måste alltså räkna ut resistansen och sen kolla vilken ström/effekt det blir vid en annan spänning. Inte använda samma ström eller effekt som det blev vid 240V.
Klicka här för att svara