7 977 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
hur göra? 1 trafo 500VA 12 V 18st Spotlights 18st kabelslangar
Hej, jag har valt en lite annorlunda lösning.
Jag har Noratel 500 VA transformator, från den går det 12volt ca 5 meter i en kabel (3fas 380V kabel, dvs tjock) till en kopplingspunkt.
från kopplingspunkten går det 1 kabel i en kopplings slang till varje spot, dvs det kommer 18 slangrör till kopplings punkten.
Vad ska jag använda för kopplingsdosa för att koppla ihop 18 till en?
varför jag gjort så här är för att jag vill ha alla transformatorerna på samma ställe i hela lägenheten.
på bilden visas stället där transformatorerna ska sitta.
Denna kopplingspunkten jag pratar om sitter bakom en inspektionslucka i badrummet, men som det är nu kan inte alla rörslangar gå ihop i samma koppling.
Jag har Noratel 500 VA transformator, från den går det 12volt ca 5 meter i en kabel (3fas 380V kabel, dvs tjock) till en kopplingspunkt.
från kopplingspunkten går det 1 kabel i en kopplings slang till varje spot, dvs det kommer 18 slangrör till kopplings punkten.
Vad ska jag använda för kopplingsdosa för att koppla ihop 18 till en?
varför jag gjort så här är för att jag vill ha alla transformatorerna på samma ställe i hela lägenheten.
på bilden visas stället där transformatorerna ska sitta.
Denna kopplingspunkten jag pratar om sitter bakom en inspektionslucka i badrummet, men som det är nu kan inte alla rörslangar gå ihop i samma koppling.
Det låter som om det kommer att gå en 30-40 A i den första kabeln, så du skall se till att den sammanlagda arean i varje riktning är minst 10 mm2, annars blir det ett rejält spänningfall och dito värmeutveckling i kabeln.
bilder på centralen där transformatorerna sitter på plats.
samt på kopplings punkten.., jag vill inte att sladdarna ska ligga löst sådär.
och det är den äversta kopplingsdosan som vi pratar om nu, men gips skivan är i vägen, men sladdarna ligger löst ca 5cm mellan kabelslang och kopplings dosan
Observera att det bara går 12 volt i dom på bilden.
samt på kopplings punkten.., jag vill inte att sladdarna ska ligga löst sådär.
och det är den äversta kopplingsdosan som vi pratar om nu, men gips skivan är i vägen, men sladdarna ligger löst ca 5cm mellan kabelslang och kopplings dosan
Observera att det bara går 12 volt i dom på bilden.
Problemet här är strömmen och inte spänningen, så för att avgöra om din 380 V kabel är lämplig får man räkna lite.lars1one skrev:
360 W vid 12 Volt betyder 30A. Om du kan tänka dej att tolerera ett spänningsfall på 5% (0.6 V) fram till kopplingsboxen så blir den maximala resistansen i kabeln 0.6/30 = 0.02 Ohm.
För att klara detta med 10 (5+5) meter kabel krävs alltså en kabel med max resistans om ca 0.002 Ohm/meter vilket via tabell leder oss till ca 10 mm2 (3.5 mm diameter).
Var man hittar 10 mm2 kopplingstråd har jag inte kläm på, men en möjlighet är att använda dubblerad 6mm2 FK, eller parterna från en stump 10 mm2 jordkabel. Innehåller din existerande kabel 4 st 6mm2 ledare kan du naturligtvis använda denna.
Till sist: Dra åt anslutningarna noga och efterdra efter en tid. 30A är en hel del ström och vid glappkontakt är brandfaran påtaglig.
Men det känns som att den 380 volts kabeln är ca3,5mm på koppartråden, iallafall i närheten.
Om kabeln skulle kännas lite ljummem, är det då direkt nerslag och brandrisk?
Transformatorerna har inbyggd säkring i sig.
från kopplings punkten så har jag vanlig lampsladd (220v) kabel, hur långt kan jag max dra en sån till en 20w spot?
från kopplings punkten så har jag vanlig lampsladd (220v) kabel, hur långt kan jag max dra en sån till en 20w spot?
Låter som om din kabel är 10mm2 och då är det ingen fara, speciellt om du lägger ihop ledarna två och två. Lite ljummen är helt OK, men börjar den kännas riktigt varm så ska du verkligen se upp.lars1one skrev:Men det känns som att den 380 volts kabeln är ca3,5mm på koppartråden, iallafall i närheten.
Vanlig lampsladd är 0.75 mm2 så där hamnar du runt 0.025 Ohm/m enkel resa, 0.05 Ohm/m om du räknar med returen. En 20W spot drar 20/12= 1.7 A så du kommer att få 1.7x0.05 = 0.08 Volt spänningsfall per meter.
Ett par meter är mao absolut inga problem, har du en stor lägenhet och drar iväg 20 meter så tappar du 1.6 V mellan kopplingsboxen och landar runt 10 V vid lampan.
Eftersom du har en 500 VA trafo och "bara" lastar med 360W så kanske du har lite bättre marginal, med lite tur kanske spänningen ut kommer att ligga på 13 V vid trafon.