Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Jag tänkte bara lite på den den gul-gröna som fick agera nolla ...

Det var absolut inget fel på kopplingen och den var inte alls farlig förrän någon råkade öppna på ett lock och se vilka färger det var. :o
För elektronerna struntar blankt i vilken färg det är på plasten omkring. :)

Nåja, ta det för vad det är, *ironi* ...
Som andra författare påpekat, väldigt, väldigt förbjudet...

--- Vem var det som skrev "I mörkret är alla kablar svarta!" --- ;)

buffster skrev:
Var det inte någon här på forumet som fick en värmepump sabbad för ett tag sen pga av en JFB från Biltema?

Det visade sig att den bröt nollan någon millisekund före faserna och den korta tden som nollan blev flytande var tillräckligt för att bränna elektroniken i värmepumpen.
Se där vådan av att pilla på TEST-knappen i tid och otid. ;)

om det är biltema grejor så gissar jag att det inte är en "riktig" elektriker eftersom sådana har möjlighet att handla "märkesgrejor".

buffster skrev:
Var det inte någon här på forumet som fick en värmepump sabbad för ett tag sen pga av en JFB från Biltema?
Det visade sig att den bröt nollan någon millisekund före faserna och den korta tden som nollan blev flytande var tillräckligt för att bränna elektroniken i värmepumpen.
Alla relä och flerpoliga brytare har lite diff i när brytandet sker. Alla som håller på med elektronik vet också att mekaniska kontakter som brytare och reläer just i slut/brytögonblicket ger kontaktstudsar, alltså "glappar" med kontakt/icke kontakt innan till/frånslaget är definitivt (vanligen 5-30 ms).

Detta har givetvis ingenting att göra med om JFB kommer från Biltema eller inte. Elektronik som inte klarar att nollan släpps några ms före faserna är felkonstruerad, och har inte de skydd som den enligt CE-direktiven skall ha. Men det är naturligtvis ett lätt sätt för leverantören att komma ifrån sina garantiåtaganden genom att skylla på "Biltema". Lätt att få det accepterat också - märks inte minst i den här tråden.

Personligen tror jag Biltema skulle sälja dubbelt så mycket saker om de bara lät bli att skriva sitt namn på allt. Det enda felet på många prylar från dem (men inte alla !) är ju att det står BILTEMA på dem.

Smiter in med lite mer info.
Denna installationen finns för det första inte hemma hos mig. Det är hos en bekant. Den är dessutom flera år gammal och det var i samband med att det skulle rivas ner som jag upptäckte galenskapen. Det var alltså inte jag som rev, jag var bara på besök men mitt skarpa "el-öga" uppmärksammade då den gröngula ledaren. JBF:en hade han troligtvis köpt själv. Jag frågade vem som kopplat det och fick namn på både el-firman och personen ifråga. Kunde bara inte låta bli att ta fotot... :-)

Ingper skrev:
Alla relä och flerpoliga brytare har lite diff i när brytandet sker. Alla som håller på med elektronik vet också att mekaniska kontakter som brytare och reläer just i slut/brytögonblicket ger kontaktstudsar, alltså "glappar" med kontakt/icke kontakt innan till/frånslaget är definitivt (vanligen 5-30 ms).

Detta har givetvis ingenting att göra med om JFB kommer från Biltema eller inte. Elektronik som inte klarar att nollan släpps några ms före faserna är felkonstruerad, och har inte de skydd som den enligt CE-direktiven skall ha. Men det är naturligtvis ett lätt sätt för leverantören att komma ifrån sina garantiåtaganden genom att skylla på "Biltema". Lätt att få det accepterat också - märks inte minst i den här tråden.

Personligen tror jag Biltema skulle sälja dubbelt så mycket saker om de bara lät bli att skriva sitt namn på allt. Det enda felet på många prylar från dem (men inte alla !) är ju att det står BILTEMA på dem.
Hittade inlägget, 5:e uppifrån skrivet av "Rostig_9000i_-88": http://www.byggahus.se/forum/el/6178-kvalitet-jordfelsbrytare.html
Står dock inget om vem som tog på sig skulden, Biltema som sålt jordfelsbrytaren eller värmepumpstillverkaren som inte skyddat sin elektronik ordentligt...

Håller med om att största nackdelen med Biltemas grejer är att det står just "Biltema" på dem. Undrar vilka som tillverkar tex deras jordfelsbrytare och säkringar, skulle vara intressant o veta.
När det gäller t.ex reservdelar till bilar så tillverkas de ju på samma fabriker som orginaldelarna, det är bara märket på de som skiljer!

inte alla reservdelarna som tex kamkedjan till mb, "pinnarna" i kedjan hade 1mm mindre diameter än originalkedjan.

Mikael_L
Genom att titta på deras grejer så kan man utläsa att det är strömbrytare från Merten och a-dosor från Eljo. t.ex.

Mikael_L skrev:
Genom att titta på deras grejer så kan man utläsa att det är strömbrytare från Merten och a-dosor från Eljo. t.ex.
Jo, det står ju tom på dem samt i katalogen och på hemsidan: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=914&iItemId=93932

Jag tänkte mer på de prylarna som bär märket "Biltema", som tex jordfelsbrytaren i första inlägget.

Börjar bli lite Off-topic nu... :)

Vissa länder har krav på att jordfelsbrytare för 3-fas ska garantera att nollan sluter före / bryter efter faserna vid stängning / öppning.

Känn som att tråden (iofs intressant) börjar driva iväg långt, jag stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.