Ingen som har tänkt på att man kan bryta spänningen och plocka fram trådarna innan man slår till före mätning?

Jag vill då inte rota i dosor med strömmen på. Det räcker med ett litet hål på isoleringen eller en kardel som sticker ut för att det ska gå åt skogen.

Nej, jag har en fru och dotter som väntar där hemma och jag kommer då göra allt jag kan för att komma hem. Det andra är upp till er. Jag tänker dock inte gå på linjen att wago är ett säkrare alternativ. Då jobbar man på fel sätt om man tror att man är odödlig.

Nog för mig i denna diskussion. Tråkigt bara att se att inte folk tar säkerheten på allvar. Ingenting är säkert, nej men det finns det som är mer säker och det som är mindre säkert. Jag väljer att jobba efter mer säkert. Vet jag att anläggningen är spänningslös så kan jag eliminera en risk. Sen att ett flygplan kan störta i huset jag jobbar i kan jag inte göra så mycket åt.

Jag har inte sett det själv, men jag har fått berättat för mig att det funnits elektriker som använt fingrarna
för att känna var det finns spänning i elsystem.

Detta kanske var ok förr i tiden, när spänningen bara var 220V :D

/Hasse

jag var rätt övertygad om att alla "sanna" elektriker föredrog snabb framför skruv men det verkar som även många elare gillar skruv. (eller är ni egentligen hemmapulare...?)

När min (iof väldigt lata) elektriker gjorde vår nyinstallation var det bara snabb överallt och blev det fel klippte han av ledningarna. Har väl någon PRAO på firman som sitter och plockar ur stumpar.....

Had'e
///Johannabacken

Sen finns det säkert de som tvinnar trådarna i FK:n innan de stoppar in den i snabbkopplingen så det inte ska spreta. Inge bra... Tvinnar gör man när man lägger under skruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.