Jag köpte en Elektrolux Induktionshäll (EHD 6685P) på ElGiganten och försäljaren nämnde då att man borde byta kabel om man ville köra på 2-fas då den levereras med kabel/kontakt för 230v/25A 1-fas.

Efter ha kikat på baksidan av hällen så visar schemat där att för 2-fas kopplingen så kör den med skyddjord + 2 st faser (L1 & L2) men den visar där 230V mellan L1 och L2. Ingen nolla är med i denna koppling.

Hittade lite referenser i en annan tråd här om att 230V / 2-fas skulle vara någon slags norsk variant för vi har väl 400V mellan våra faser... Hällen kom ju dessutom med en norsk manual så man blir ju lite fundersam...

Det gammla köksuttaget har 3x16A, nolla samt jord.

Är denna häll något som går att använda sig av eller bör jag ta tillbaka den?

om den levererades med kabel för enfas 25A så ska det ju räcka. högre spänning på 2faser vilket ger mindre ström vid lika belastning. om den klarar 400V, har också hört att norge har 230V Fasspänning så frågan är väl om den är gjort för 400V eller inte. borde ju stå i manualen.

Jag tvivar iofs inte att den fungerar med 25A men då måste det dras nya kablar från centralen och det är inte så tilltalande.

Manualen (http://www.electrolux-ui.com:8080/2004\822\924988SV.pdf) ger ju inte direkt heller så mycket till ledning.

Men en bild säger ju mer än 100 ord så bifogar en bild på schemat från baksidan på hällen.

• spisbaksida.jpg
Enligt bilden går den bara att ansluta till 230V.

hmmm.........typiskt el-klanten o "lura på " folk billigt..............som blir dyrt innnan det funkar............... >:(

El_-micke skrev:
hmmm.........typiskt el-klanten o "lura på " folk billigt..............som blir dyrt innnan det funkar............... >:(
Det är alltid öppet köp på El Gigante (uttalas med fördel på spanska) Lämna tillbaka hällen! De krånglar aldrig vid returer. Jag har lämnat tillbaka en kyl/frys som varit ansluten en vecka, och jag låtsades inte att den var oanvänd.

Skulle vara kul att höra hur säljaren vill koppla in den hällen...
Hur grov är förresten kabeln med tanke på 25A? *förvånad*

/Kent

Skulle vara intressant om någon elkunnig kan förklara norsk trefas på 230V?

Jag vet att det finns, en svensk industri beställde en frekvensomformare som efter installation omgående brann upp.... Det visade sig vara en fellevererad norsk modell för 230V trefas som elektrikern kopplade till 400V trefas utan att läsa typskylten.

/Ingenjören

Tycker oxå det är sanslöst att man säljer grejer som ska kopplas in på 1 fas 25 A i detta land idag. Snacka om snebelasta nätet.
Att norrmänen har 3 fas 230V är inte något konstigt tekniskt. Att ha 230V mellan faserna är vanligt då man vill hålla ner späning mot jord av olika anledningar.
Tekniskt så har man här 230V mellan faserna istället för 400V som "normalt" och då får man ca 110V mot nolla och jord. Har för mig att vi även hade detta på vissa ställen i Sverige i elens begynelse.

Snuttjulle skrev:
Tycker oxå det är sanslöst att man säljer grejer som ska kopplas in på 1 fas 25 A i detta land idag. Snacka om snebelasta nätet.
Riktigt så allvarligt är det väl inte, i många lägenheter har man bara en fas och måste därför använda 230V. Flera lägenheter på olika faser gör då att nätet belastas jämnt.

dalle skrev:
Riktigt så allvarligt är det väl inte, i många lägenheter har man bara en fas och måste därför använda 230V. Flera lägenheter på olika faser gör då att nätet belastas jämnt.
I de lägenheter jag har varit i som bara har en fas så brukar inkommande max vara säkrad på max 16 A ofta bara 10 A trög så då blir det svårt att få denna häll att funka iaf.

enfasspisar som jag varit med och installerat har vi avsäkrat med 20A och säkrat upp lägenheten till 25A

Vi köpte en Husqvarna häll som det följde med en norsk kontakt och var förkopplad för 1 fas 25A.
Inga problem att koppla om till 2-fas 400V o 16A vilket borde vara samma för din häll då Elektrolux och Husqvarna är samma prylar men olika design.

En snabbtitt på e-lux sida http://www.electrolux.se/node111.asp?ProdID=32655 så ser man att det går att koppla om till 2x16A. Om du är osäker så vänd dig till elektroservice som har hand om deras service (vänd dig inte till El-giganten) och fråga hur den skall kopplas.

Peter

MagnusS skrev:
Norrmännen har fyrledarsystem (L1, L2, L3, PE). Medan vi och större delen av världen har femledarsystem (L1, L2, L3, N, PE). Därför kopplas alla apparater in mellan två faser i Norge medan vi andra kopplar mellan fas och nolla.
De norska elcentralerna har dubbel säkring till varje grupp, medan vi andra bara har en säkring per grupp. Detta då norrmännen behöver säkra båda faserna.
Därav att man i norge har spänningen 230V mellan faserna, medan vi andra har 400V, eftersom vi har 230V till neutral.

Detta system är även enligt norrmännen mindre bra, men de sitter fast i sin gamla infrastruktur. Ponera att hus ett har jordfel till L1 och hus två har jordfel till L2, nu börjar det hända intressanta saker...
I distributionsnätet är väl ändå 4-ledarsystemet det absolut vanligaste i Sverige, jag har inte varit i många fastigheter som har TN-S system indraget till mätaren!

T.om. när elverken plöjer ner ny kabel och bygger nya stationer drar dom 4-ledare!

Sedan håller jag med att 4-ledarsystem har många nackdelar!

I Sverige har vi 3 faser och PEN (PE=jord, N=nolla.) I Norge 3 faser och PE=Jord. Det finns alltså överhuvudtaget ingen möjlighet att få någon nolla. Alla belastningar måste kopplas mellan två faser. Detta system finns också på en del industrier i Sverige, 3x500V och icke belastbar nolla. Vill man ha 230V måste man koppla in en transformator primär 500V sekundär 230V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.