Vad är egentligen tillåtet när man drar kablar till/från centralen. Vad jag har förstått så får man (eller kanske mest bör med utropstecken) inte dra olika faser i ett och samma rör, men man får dra hur många fasledare som helst så länge de är kopplade till samma fas (dvs till olika säkringar i centralen)?

och hur förhåller sig detta när man ser till vanlig kabel. Om man har tre säkringar och vill dra en enda kabel till en kopplingsdosa någonstans i fjärran, kan man då bara dra en 5-ledad historia dit och skriva en fin lapp i kopplingsdosan om hur saker förhåller sig?

En kommentar... med "hur många som helst" så avser jag givetvis inte fler än maxantalet för rördimensionen...

Nej, du får bara dra FK från en grupp i ett rör. En grupp kan vara en, två eller tre faser. Du får normalt inte blanda olika grupper i samma rör eller mantel.

Att splitta en 3-fas matning (från en trefasgrupp) till tre enfasmatningar är tillåtet under vissa speciella förutsättningar som har avhandlats här många gånger.

Hmm, så enda alternativet är alltså att snällt dra tre kablar brevid varandra om man köra efter konstens alla regler, för det här handlade ju då egentligen inte om en trefasmatning...

qrz skrev:
Om man har tre säkringar och vill dra en enda kabel till en kopplingsdosa någonstans i fjärran, kan man då bara dra en 5-ledad historia dit och skriva en fin lapp i kopplingsdosan om hur saker förhåller sig?
Om du skulle dra tre grupper från samma fas i en 1.5 kvmm 5-ledare, tex 3x10A, nolla och skyddsjord, så skulle det betyda att nollan skulle kunna bli belastad med 3x10=30A vilket givetvis skulle innebära en synnerligen stor brandfara.

Det enda sättet att undvika överbelastning av nollan i fallet ovan är att dra fram en trefasgrupp, men då krävs en trepolig säkring.

qrz skrev:
Hmm, så enda alternativet är alltså att snällt dra tre kablar brevid varandra om man köra efter konstens alla regler, för det här handlade ju då egentligen inte om en trefasmatning...
Jag blir lite orolig över "efter konstens alla regler". Detta handlar INTE om en formalitet, du kommer att bränna ner huset om du fuskar med detta.

Det är alltså tvärtom mot vad qrz började fråga om, dvs man FÅR dra fler faser i ett rör så länge de är 3 olika (F1, F2 & F3). Då kan de dela på samma nolla och jord. Det är ju en normal trefasdragning!. Och sen kan man mata enfaslaster efter uppdelning (Där kommer det där med "specialla förutsättningar" in med märkskylt, trepoldvärg etc).

Drar man från fler säkringar på samma fas måste även motsvarande antal nollor och jord med (Om det är tillåtet eller ej i samma "rör" och i vilka fall vet jag ej, men så länge "kanalen" klarar värmeutvecklingen och man håller reda på trådarna borde ju även det fungera i princip...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.