6 577 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
dra ekk innanför fönsterfoder.
japp, är det bara snyggt gjort så.
En del tänder på läder och lack andra på kablar..
En del tänder på läder och lack andra på kablar..
Ska vi snacka kabelporr så säger jag bara Riktig Kulo (alltså ingen modern EKRK), i metallfärg, böjd i snygga perfekta böjar med hjälp av en kulo-tång (kan den heta så?). Med sina karakteristiska veck i böjen, perfekt spridda med samma mellanrum.
Undrar om det finns någon kvar som fortfarande kan hantverket?
Fast Kulo går väl inte heller att köpa längre, så det kan väl kvitta ...
Undrar om det finns någon kvar som fortfarande kan hantverket?
Fast Kulo går väl inte heller att köpa längre, så det kan väl kvitta ...
Här var det inte så snygg kulodragning som jag menade ...
http://www.elmuseum.se/?/donerat/joakimharaldsson/installationer.htm
Men kolla runt lite bland länkarna om ni är intresserade av gamla elprylar.
http://www.elmuseum.se/?/donerat/joakimharaldsson/installationer.htm
Men kolla runt lite bland länkarna om ni är intresserade av gamla elprylar.
Lägg EKKn bakom fodret och en 1 mm stålplåt ovanpå så kommer ingen spika igenom med dyckert, för grövre får man väl hoppas att ingen försöker bränna in i ett foder. Dragavlastning lär inte behövas, jag tror inte att kabeln går att dra ut när den väl ligger på plats.imported_peter skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
den sidan har jag kollat mycket på, finns en sida till, där det mest är bilder på gamla strömbrytare osv, kommer inte ihåg vad den hette dock.. det var nån elektriker som hade intresse för gammal el som hade den sidan.Mikael_L skrev:
jag är också väldigt imponerad av hur vackra elinstallationer kunde vara förr, så här ska det se ut enligt mig:
DET tycker jag va snyggt! Nytillverkade ledningar och strömställare i gammal stil!
Snacka om kult om man hade en sådan på väggen!!
Gäller bara att inte dra dem för långt ner... Barnsäkerheten = 0 gissar jag på...
Snacka om kult om man hade en sådan på väggen!!
Gäller bara att inte dra dem för långt ner... Barnsäkerheten = 0 gissar jag på...
nu börjar det skena iväg från ursprungsfrågan, men om du är sugen på en sån installation, (vilket förutsätter att du har ett hus byggt före 1900-1920, annars blir det bara löjligt att montera sånt i t.ex.ett 70-talshus..)HemJohan skrev:
så ska du kolla på www.gysinge.nu där köpte morsan detta materialet.
visst är det inte nån vidare barnsäkerhet, därför bör man vidta nödvändiga skyddsåtgärder om man har barn, transformera ner, helst till skyddsklenspänning men det är svårt att hitta vackra 48-voltslampor
jordfelsbrytare efter trafon (också omöjligt att hitta en som funkar för 48v) skyddstranformering är ju säkert till en början, men om det inträffar ett isolationsfel så får höljet på den utsatta apparaten samma potential som den felande ledaren, vilket skapar en farlig situation som kanske inte märks förrän det går åt skogen.
ett annat alternativ är att lära ungarna att ha respekt för el, inte alltid så lätt dock, det är ju trots allt intressant när det sprakar och gnistrar, tyckte iallafall jag när jag var 10 år..
;Delectrocuted skrev:
Ja, jag håller med dig i allt. Funkar inte hemma hos mig då jag har helt fel boende.
Det skulle vara kul att se en sådan installation idag någonstanns!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden