Tänkte bara visa vad jag hittade ovanför panelen i mitt vardagsrum. Hålet sågade jag upp för att lirka ut kabeln. Nån sköning har alltså skarvat FK med en lampsladd, lött skarvarna och isolerat med krympslang.
Har du spottar i taket? - ser ut som en "fuling".. har själv varit sugen på liknande lösning ibland när orken tryter.. men sen vaknar man till lite =)
Men OM man ska vara ärlig.. säg att man skarvar en fk innuti vp-rör med ordentligt lödda skarvar samt en eller flera lager krypslang om.. då skulle det va osannolikt att något "farligt" skulle inträffa just pga skarven? - Jag förespråkar såklart inte lösningen.. bara spekulerar lite.. tror nämligen att man kan hitta mycket värre saker än så i en gammal elinstallation...
MVH: Marcus
Men OM man ska vara ärlig.. säg att man skarvar en fk innuti vp-rör med ordentligt lödda skarvar samt en eller flera lager krypslang om.. då skulle det va osannolikt att något "farligt" skulle inträffa just pga skarven? - Jag förespråkar såklart inte lösningen.. bara spekulerar lite.. tror nämligen att man kan hitta mycket värre saker än så i en gammal elinstallation...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om att skarva, crimp är bättre än lödning.
Protte
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Hur kom du på att du skulle leta fram den där kabeln? Och hur lyckades du lokalisera skarven så precist? Det ser ju inte ut som att du har borrat upp något mega-stort hål precis 
Jag skall installera jord i uttaget. Eftersom det var blå och vit FK i dosan och en lampsladd in i lamputtaget förstod jag att det måste vara skarvat någonstans. Mitt i rummet var det några små igenspacklade hål, så jag antog att det var där lamputtaget suttit från början, och då borde skarven vara i närheten. Efter att ha dragit sladden fram och tillbaka ett bra tag utan resultat chansade jag på att göra ett hål där (jag antog) kabeln kommit ut tidigare. Efter ett tag kände jag något sladdliknande, och med en bit ståltråd (i vita kabeln) fångade jag in den fulingen som är på bilden. Där var ett VP-rör i närheten också. Sen gick det bra att dra fram jord.
Vanligt lamputtag.avendere skrev:Har du spottar i taket? - ser ut som en "fuling".. har själv varit sugen på liknande lösning ibland när orken tryter.. men sen vaknar man till lite =)
Skarven låg utanför röret, det gick väl till det gamla uttaget, och sen skarvade dom på och drog vidare...
Härom dagen öppnade jag ett vägguttag i garaget, och där spretade jordkabeln åt sidan, den var nämligen av, bara stumpen satt kvar på skruven. Typiskt att det är just det uttaget som används vit utearbeten...
det kan bli så när man "skalar" med avbitare eller skalmastern.....micce skrev:Vanligt lamputtag.
Skarven låg utanför röret, det gick väl till det gamla uttaget, och sen skarvade dom på och drog vidare...
Härom dagen öppnade jag ett vägguttag i garaget, och där spretade jordkabeln åt sidan, den var nämligen av, bara stumpen satt kvar på skruven. Typiskt att det är just det uttaget som används vit utearbeten...
tacka vet jag stripaxen...
Klicka här för att svara