Ska koppla in min induktionshäll på 230v vilket enligt manualen kräver en h05rr-f 3x4mm. Var hittar jag en sådan?
Har kikat på byggmarknaderna men dom har bara upp till 2.5mm. Måste man ta sig till en speciell elbutik eller vad är det som gäller?
Hällen är från Ikea och där finns vad jag vet inga kablar att köpa.
Har kikat på byggmarknaderna men dom har bara upp till 2.5mm. Måste man ta sig till en speciell elbutik eller vad är det som gäller?
Hällen är från Ikea och där finns vad jag vet inga kablar att köpa.
Jag brukar oftast koppla hällarna 2 fas men nolla smamt jord, då går det att använd en 5G2,5 en tråd blir över.
Man kan då använd elen från sitt gamla uttag men MEN oftast koppla om en fas till nolla i centralen om nu inte nollan finns framdragen.
De allra flesta hällarna går att koppla på lite olika alternativ men sämst är nog 1 fas 230 volt klla så går det säkert att koppla 2 fas men med nolla samt jord
Lycka till
Man kan då använd elen från sitt gamla uttag men MEN oftast koppla om en fas till nolla i centralen om nu inte nollan finns framdragen.
De allra flesta hällarna går att koppla på lite olika alternativ men sämst är nog 1 fas 230 volt klla så går det säkert att koppla 2 fas men med nolla samt jord
Lycka till
Elektrikern verkade tycka att det var det bästa alternativet, själv har jag ingen aning.
Har ett uttag där häll och ugn ska kopplas in, 20a säkring och 4mm kabel.
Bifogar bild på uttag samt hällens kopplingsschema. Hur bör det kopplas?
Har ett uttag där häll och ugn ska kopplas in, 20a säkring och 4mm kabel.
Bifogar bild på uttag samt hällens kopplingsschema. Hur bör det kopplas?
4mm kabel och alterntivet längst upp till höger, 230V 1-fas inkoppling för det är vad du har i uttaget. i vissa lägen är det tillåtet att gå ned ett steg i area på anslutningskablar/sladdställ. Men hör med din elektriker om vad han anser i ditt fall.
Om hällen är på 7200W tycker jag att det låter klent att köra på en 20A säkring, det räcker
att du kör "booster" på två plattor samtidigt hamnar du närmare 30A.
Det verkar väldigt underdimensionerat att köra på det sättet.
att du kör "booster" på två plattor samtidigt hamnar du närmare 30A.
Det verkar väldigt underdimensionerat att köra på det sättet.
Vad har folk för huvudsäkringar?
Hur klarar man 30A i en vanlig villa eller lägenhet, stänger man av allt annat när man lagar mat?
Hur klarar man 30A i en vanlig villa eller lägenhet, stänger man av allt annat när man lagar mat?
Så vad ska jag göra, koppla in och hoppas att säkringen håller? Kan inte gärna koppla ugnen till den andra kökssäkringen heller, på den går redan kyl, micro, vattenkokare etc samt belysning i kök, klk och badrum.
Isåfall, tillbaka till grundfrågan. Var kan man tänkas få tag på kabel?
Min elektriker (en kompis såklart) jobbar inte med installationer och har inte tillgång till något material.
Isåfall, tillbaka till grundfrågan. Var kan man tänkas få tag på kabel?
Min elektriker (en kompis såklart) jobbar inte med installationer och har inte tillgång till något material.
hos en elfirma, det kanske går med en 4G4mm² och skippa en av ledarna. var det 4mm² framdraget till uttaget? eller är det 2,5mm²-lite svårt att se på bilden...aron. skrev:Så vad ska jag göra, koppla in och hoppas att säkringen håller? Kan inte gärna koppla ugnen till den andra kökssäkringen heller, på den går redan kyl, micro, vattenkokare etc samt belysning i kök, klk och badrum.
Isåfall, tillbaka till grundfrågan. Var kan man tänkas få tag på kabel?
Min elektriker (en kompis såklart) jobbar inte med installationer och har inte tillgång till något material.
helst skulle det varit en 3-fas eller 2-fas matning till hällen- tänker du koppla både ugnen och hällen till samma matning/säkring?
Det är 2.5mm i uttaget, men på skylten vid centralen står det 4mm. Antar att det är det i väggen?pellefant skrev:
Jo, jag tänkte köra både häll och ugn på samma.
Man får aldrig ha två olika areor på en grupp, om det är 2.5mm2 vid uttaget ska det vara avsäkrat 16A.
Om det är rör draget så är det bästa du kan göra att be din elektriker dra ut befintlig kabel och dra in 5G2.5mm2 eller om det inte får plats 4G2.5mm2
Om det är rör draget så är det bästa du kan göra att be din elektriker dra ut befintlig kabel och dra in 5G2.5mm2 eller om det inte får plats 4G2.5mm2

