Ska koppla in min induktionshäll på 230v vilket enligt manualen kräver en h05rr-f 3x4mm. Var hittar jag en sådan?
Har kikat på byggmarknaderna men dom har bara upp till 2.5mm. Måste man ta sig till en speciell elbutik eller vad är det som gäller?

Hällen är från Ikea och där finns vad jag vet inga kablar att köpa.
 
Jag brukar oftast koppla hällarna 2 fas men nolla smamt jord, då går det att använd en 5G2,5 en tråd blir över.
Man kan då använd elen från sitt gamla uttag men MEN oftast koppla om en fas till nolla i centralen om nu inte nollan finns framdragen.
De allra flesta hällarna går att koppla på lite olika alternativ men sämst är nog 1 fas 230 volt klla så går det säkert att koppla 2 fas men med nolla samt jord
Lycka till
 
Hör med nån elektriker så fixar han säker en kabelstump åt dig men var beredd på att en 3x4 kostar en slant, det är en liiite udda dimension.
 
Elektrikern verkade tycka att det var det bästa alternativet, själv har jag ingen aning.

Har ett uttag där häll och ugn ska kopplas in, 20a säkring och 4mm kabel.

Bifogar bild på uttag samt hällens kopplingsschema. Hur bör det kopplas?
 
  • DSC00352.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4mm kabel och alterntivet längst upp till höger, 230V 1-fas inkoppling för det är vad du har i uttaget. i vissa lägen är det tillåtet att gå ned ett steg i area på anslutningskablar/sladdställ. Men hör med din elektriker om vad han anser i ditt fall.
 
enligt manualen krävs det ju 4mm²!
är dom där trådarna som sitter i uttaget 4mm² eller 6mm²?
 
Om hällen är på 7200W tycker jag att det låter klent att köra på en 20A säkring, det räcker
att du kör "booster" på två plattor samtidigt hamnar du närmare 30A.
Det verkar väldigt underdimensionerat att köra på det sättet.
 
Vad har folk för huvudsäkringar?

Hur klarar man 30A i en vanlig villa eller lägenhet, stänger man av allt annat när man lagar mat?
 
pellefant skrev:
enligt manualen krävs det ju 4mm²!
är dom där trådarna som sitter i uttaget 4mm² eller 6mm²?
Tillåtet i vissa fall som sagt. Man ska vara försiktig med generealliseringar när det gäller el. 4mm till uttaget enligt TS.
 
Så vad ska jag göra, koppla in och hoppas att säkringen håller? Kan inte gärna koppla ugnen till den andra kökssäkringen heller, på den går redan kyl, micro, vattenkokare etc samt belysning i kök, klk och badrum.


Isåfall, tillbaka till grundfrågan. Var kan man tänkas få tag på kabel?
Min elektriker (en kompis såklart) jobbar inte med installationer och har inte tillgång till något material.
 
aron. skrev:
Så vad ska jag göra, koppla in och hoppas att säkringen håller? Kan inte gärna koppla ugnen till den andra kökssäkringen heller, på den går redan kyl, micro, vattenkokare etc samt belysning i kök, klk och badrum.


Isåfall, tillbaka till grundfrågan. Var kan man tänkas få tag på kabel?
Min elektriker (en kompis såklart) jobbar inte med installationer och har inte tillgång till något material.
hos en elfirma, det kanske går med en 4G4mm² och skippa en av ledarna. var det 4mm² framdraget till uttaget? eller är det 2,5mm²-lite svårt att se på bilden...
helst skulle det varit en 3-fas eller 2-fas matning till hällen- tänker du koppla både ugnen och hällen till samma matning/säkring?
 
pellefant skrev:
hos en elfirma, det kanske går med en 4G4mm² och skippa en av ledarna. var det 4mm² framdraget till uttaget? eller är det 2,5mm²-lite svårt att se på bilden...
helst skulle det varit en 3-fas eller 2-fas matning till hällen- tänker du koppla både ugnen och hällen till samma matning/säkring?
Det är 2.5mm i uttaget, men på skylten vid centralen står det 4mm. Antar att det är det i väggen?

Jo, jag tänkte köra både häll och ugn på samma.
 
Man får aldrig ha två olika areor på en grupp, om det är 2.5mm2 vid uttaget ska det vara avsäkrat 16A.
Om det är rör draget så är det bästa du kan göra att be din elektriker dra ut befintlig kabel och dra in 5G2.5mm2 eller om det inte får plats 4G2.5mm2
 
aron. skrev:
Min elektriker (en kompis såklart) jobbar inte med installationer och har inte tillgång till något material.
då kanske du skulle ta en "riktig" elektriker som fixar inkopplingen så det blir säkert istället för en hobbexlösning!
 
Anslutningskabel till en häll skall dessutom vara en värmetålig gummikabel gjord för
ändamålet, du kan inte ta en vanlig ekk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.