Forts: Att maskinerna bägge har tre kablar tolkar jag som att de är enfasiga, (Blå nolla, Gulgrön Jord och brun fas). Dosan du har är trefasansluten. I de fallet två enfasmaskiner används två av dessa faser, en till varje maskin.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Ja då är ju frågan om den blå i väggen verkligen var nolla eller ej.
Jag blir lite fundersam över ditt snabba kopplande också, har du skaffat en sådan dosa som PST föreslog. Det är inte OK att bara koppla ihop trådarna du måste ha dragavlastning på kablarna.
Jag blir lite fundersam över ditt snabba kopplande också, har du skaffat en sådan dosa som PST föreslog. Det är inte OK att bara koppla ihop trådarna du måste ha dragavlastning på kablarna.
Om bara tvättmaskinen luktar bränt och inte torktumlaren tyder det på att kabeln är felkopplad inne i tvättmaskinen. Om båda maskinerna har problem är det nog som hempularen säger felkmärkta kablar i väggen.
Mätte din elektriker vilket som var nolla och fas? Kollade du att kablarna satt rätt på plintarna i maskinen?
Mätte din elektriker vilket som var nolla och fas? Kollade du att kablarna satt rätt på plintarna i maskinen?
Felkoppling i själva tvättmaskinen kan inte gärna leda till att det luktar bränt. Tyvärr måste det vara så att TM har blivit kopplad mellan två faser och fått 400V. I så fall gäller troligen det samma TT, fast den dog utan att lukta.
I det här läget är det bäst att skruva ur säkringarna och ta ett steg tillbaka, i värsta fall är även skyddsjorden felkopplad.
I det här läget är det bäst att skruva ur säkringarna och ta ett steg tillbaka, i värsta fall är även skyddsjorden felkopplad.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
TT kanske är kopplad mellan fas o nolla, Dvs det du trodde var nolla kanske är en fas, och den "fas" du plockade till TT kankse är nollan.
Detta måste du mäta fram.
Jag blir lite nyfiken, var "nollan" från väggen verkligen blå?
Detta måste du mäta fram.
Jag blir lite nyfiken, var "nollan" från väggen verkligen blå?