Hej!

Jag har 5 kablar som går ur väggen, på detta uttag vill jag koppla både tvättmaskin och tumlare.
Uttaget är säkrat med 3*10A.
Hur ska jag koppla in maskinerna som båda har tre kablar?:confused:

Tacksam för svar

An anslutningsdosa fixar problemet. Den har ofta 2 kabelutgångar för att kunna ansluta tex både TM & TT.
Behörig elektriker fordras förstås ;-)

Här kommer en bild på en sådan

• anslutningsdosa.jpg
Forts: Att maskinerna bägge har tre kablar tolkar jag som att de är enfasiga, (Blå nolla, Gulgrön Jord och brun fas). Dosan du har är trefasansluten. I de fallet två enfasmaskiner används två av dessa faser, en till varje maskin.

Så jag kan koppla två jord på samma, de två blåa på samma och sedan välja fritt på de övriga?

Japp, alla blå kopplas ihop, alla gulgröna ihop, sen varsin fas på maskinerna

Tack jätte mycket för all hjälp:):D:)

Om du kopplar in det fast i en dosa måste du ha en arbetsbrytare före så man kan bryta strömmen till maskinerna.

Annars får man använda huvudbrytaren :-D

Jag kopplade som du sa och nu funkar ingen ting: Tvättmaskinen började lukta bränt:(

Ja då är ju frågan om den blå i väggen verkligen var nolla eller ej.

Jag blir lite fundersam över ditt snabba kopplande också, har du skaffat en sådan dosa som PST föreslog. Det är inte OK att bara koppla ihop trådarna du måste ha dragavlastning på kablarna.

Om bara tvättmaskinen luktar bränt och inte torktumlaren tyder det på att kabeln är felkopplad inne i tvättmaskinen. Om båda maskinerna har problem är det nog som hempularen säger felkmärkta kablar i väggen.

Mätte din elektriker vilket som var nolla och fas? Kollade du att kablarna satt rätt på plintarna i maskinen?

Felkoppling i själva tvättmaskinen kan inte gärna leda till att det luktar bränt. Tyvärr måste det vara så att TM har blivit kopplad mellan två faser och fått 400V. I så fall gäller troligen det samma TT, fast den dog utan att lukta.

I det här läget är det bäst att skruva ur säkringarna och ta ett steg tillbaka, i värsta fall är även skyddsjorden felkopplad.

Det är det som är det konstiga, TT funkar som den ska. Båda maskinerna är nya så det vore konstigt om de vore felkopplad i själva maskinen. Är det någon som kan tipsa om en bra reperatör av TM i Varbergs trakten?

TT kanske är kopplad mellan fas o nolla, Dvs det du trodde var nolla kanske är en fas, och den "fas" du plockade till TT kankse är nollan.

Detta måste du mäta fram.

Jag blir lite nyfiken, var "nollan" från väggen verkligen blå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.