Är säker på att det finns många åsikter om detta, någon som har lust att sammanfatta de största för och nackdelarna, jämfört med vanliga VP-rör.

FÖrdel det går snabbare. Nackdel du kan inte helt välja vilka färger du får på trådarna. Prisskillnad försumbar om du ska ha en elektriker att göra jobbet, låt honom göra som han är van vid...

Helst vill jag väl egentligen lägga in rör osv själv, diskuterade med honom tidigare idag om vad jag skulle kunna göra i förarbetesväg men det verkade lite luddigt...

Jag själv tyckte väl att det kändes som ett enkelt alternativ om jag nu själv skulle lägga rören.. Bara lägga de där elektrikern vill ha dem och så lämna själv kopplandet till honom... Vet iofs inte om han godtar den varianten men...

till matningar från centralen är det inte så dumt med flex(3G1,5)brun/blå/gulgrön, samma från takdosa/kopplingsdosa till vägguttagen, men man måste klamra den ordentligt ifall man vill dra i fler/nya trådar-anars korvar sej slangen

vanliga vprör behöver man inte klamra lika mycket men ska ju skarvas minst var 3e meter.

Så flex från central till apparatdosor och vp från strömställare till armatur för tändtråd i annan färg?

ja eller tomma flex att dra tändtrådar i...

En annan detalj. Jag bor i ett gammalt timmerhus där det mesta är draget med kabel klamrad i väggar och tak osv. På ovanvåningen känns det ju dock som att man lätt skulle kunna fixa detta genom att dra upp rör på vinden och sen bara ner på lämpliga ställen. Finns det några speciella regler när det gäller rör och kallutrymmen?

qrz skrev:
En annan detalj. Jag bor i ett gammalt timmerhus där det mesta är draget med kabel klamrad i väggar och tak osv. På ovanvåningen känns det ju dock som att man lätt skulle kunna fixa detta genom att dra upp rör på vinden och sen bara ner på lämpliga ställen. Finns det några speciella regler när det gäller rör och kallutrymmen?
Det finns risk att det bildas kondens i rören om man drar dem från varma till kalla utrymmen. Lägg rören under isoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.