22 062 läst ·
25 svar
22k läst
25 svar
Norsk induktionshäll, 2-fas 230V ?
Detta kan vara möjligt, men ingen av de två bilderna visar denna inkoppling. Rent teoretiskt kan det vara så att det finns en variant där man kopplar in olika faser på stiften 1 resp 2 men behåller nollan byglad på 4/5. Detta måste dock kollas med någon som vet, t ex Elektroservice. Om faserna kopplas in enligt högra bilden kommer hällen med största sannolikhet att gå sönder.perese skrev:
Detta kan vara möjligt, men ingen av de två bilderna visar denna inkoppling. Rent teoretiskt kan det vara så att det finns en variant där man kopplar in olika faser på stiften 1 resp 2 men behåller nollan byglad på 4/5. Detta måste dock kollas med någon som vet, t ex Elektroservice. Om faserna kopplas in enligt högra bilden kommer hällen med största sannolikhet att gå sönder.[/quote]dalle skrev:[quote author=perese link=1141921224/0#13 date=1142024527]Vi köpte en Husqvarna häll som det följde med en norsk kontakt och var förkopplad för 1 fas 25A.
Inga problem att koppla om till 2-fas 400V o 16A vilket borde vara samma för din häll då Elektrolux och Husqvarna är samma prylar men olika design.
Precis som jag sa att det är möjligt enl E-lux men att man bör vända sig till elektroservice för att få reda på hur. Även jag kunde se från bilden att det inte var möjligt enl beskrivningen att koppla in 400V, där av min rekommendation att kontakta service firman - de vet.perese skrev:
peter
Man kan göra en enkel test genom att mäta lindningarna.
Mätning 1: Mät mellan 1/2 och 4/5, får man då ex 100ohm.
Mätning 2: Koppla bort överbyglingarna och mät från 1 till 4 och 2 till 5 då skall ni få dubbla motståndet. I så fall är det två separata lindningar och det borde gå att koppla in dessa på två faser. Alltså 2x230V, varje lindning får inte ha mer spänning på sig än 230V. Obs detta är bara en koll, jag garanterar inte funktionen.
Mätning 1: Mät mellan 1/2 och 4/5, får man då ex 100ohm.
Mätning 2: Koppla bort överbyglingarna och mät från 1 till 4 och 2 till 5 då skall ni få dubbla motståndet. I så fall är det två separata lindningar och det borde gå att koppla in dessa på två faser. Alltså 2x230V, varje lindning får inte ha mer spänning på sig än 230V. Obs detta är bara en koll, jag garanterar inte funktionen.
Fick svar från Electrolux att de hade skickat ut ett gäng hällar med felaktiga kopplingscheman... Fick ett nytt schema skickat hem och det visade sig stämma med vad elektrikern redan klurat ut. Det var bara att plocka bort byglen och ta två faser där.
Men visst vore det smidigt om de kunde ha märkt hällen rätt från början.
Men visst vore det smidigt om de kunde ha märkt hällen rätt från början.
Intressant forum...
Tänkte bara lägga in en kommantar till. Jobbar själv som konstruktör och tänker på Y resp Delta koppling av motorer. Om man Y-kopplar en motor får man 1/√3 × nätspänningen. Vid D-Koppling kommer motorn att rotera på nätspänningen. Vilket innebär att om man tar bort hällens byglingar som förmodligen redan är monterade vid leverans för Norsk utrustning borde hällen fungera, men se till att kablage och säkringar är dimentionerade för den högre märkströmmen.
Men jag är samtidigt aningen resignerad till att råda andra joxa med sånt de inte borde hålla på med. Är man osäker ska man hålla tassarna borta, annars bränns ytterligare en kåk ner i Sverige på grund av att Svensson lekte elektriker.
Förklaring av Y/D-Koppling
http://www.akron.se/sida.asp?MenuId=123
Tänkte bara lägga in en kommantar till. Jobbar själv som konstruktör och tänker på Y resp Delta koppling av motorer. Om man Y-kopplar en motor får man 1/√3 × nätspänningen. Vid D-Koppling kommer motorn att rotera på nätspänningen. Vilket innebär att om man tar bort hällens byglingar som förmodligen redan är monterade vid leverans för Norsk utrustning borde hällen fungera, men se till att kablage och säkringar är dimentionerade för den högre märkströmmen.
Men jag är samtidigt aningen resignerad till att råda andra joxa med sånt de inte borde hålla på med. Är man osäker ska man hålla tassarna borta, annars bränns ytterligare en kåk ner i Sverige på grund av att Svensson lekte elektriker.
Förklaring av Y/D-Koppling
http://www.akron.se/sida.asp?MenuId=123
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Alltså, ur din trefasmatning kan man plocka ut 3st enfasmatningar om vardera 230V(förutsatt att nollan är med). De flesta spishällar går att köra från en eller två säkringar på 230V. Antingen 2x16A eller 1x25A. Den totala effekten blir densamma oavsett om strömmen fördelas på en eller två matningar, hänger du med?
Jag tvivlar synnerligen starkt på att man kan mäta lindningarna utifrån på en induktionshäll, de torde innehålla rejält med kraftelektronik som sitter ivägen. Även om det fungerar på en konventionell spis, så säger det ändå inget om hur den elektronik som oftast finns är kopplad. Gör för allt i världen inga egna experiment av den här typen, utan kolla med tillverkaren först. Då har man dessutom ryggen fri om hällen blir förstörd.Granit999 skrev:Man kan göra en enkel test genom att mäta lindningarna.
Mätning 1: Mät mellan 1/2 och 4/5, får man då ex 100ohm.
Mätning 2: Koppla bort överbyglingarna och mät från 1 till 4 och 2 till 5 då skall ni få dubbla motståndet. I så fall är det två separata lindningar och det borde gå att koppla in dessa på två faser. Alltså 2x230V, varje lindning får inte ha mer spänning på sig än 230V. Obs detta är bara en koll, jag garanterar inte funktionen.
i Norge har dom ju D-kopplade transformatorer, det finns alltså ingen nolla nånstans, och potentialen mellan en fas och jord skall i det fallet bli noll.Ingenjören skrev:Skulle vara intressant om någon elkunnig kan förklara norsk trefas på 230V?
Jag vet att det finns, en svensk industri beställde en frekvensomformare som efter installation omgående brann upp.... Det visade sig vara en fellevererad norsk modell för 230V trefas som elektrikern kopplade till 400V trefas utan att läsa typskylten.
/Ingenjören
dom kopplar alla förbrukare mellan 2 av faserna (eller 3-fs), så de har 230v i vägguttagen ändå.
jorden brukar dom inte dra ända till transformatorn alla gånger, om markjorden är tillräcklig så kan dom ha eget jordtag vid huset. som någon i tråden skrev, så ställer ett sånt här system till det vid isolationsfel mot jord.
OM det fungerar perfekt så kan man inte få en stöt om man står barfota på blött gräs och håller en skalad fas i handen, men det går ju bara i teorin, då det finns mycket läckströmmar i såna här system, och de kan inte få en vanlig JFB att fungera tillfredsställande eftersom jorden inte är elektriskt kopplad till nätet, i sverige är ju jorden samma som tranformatorns nollpunkt.
så om det inträffar ett isolationsfel mellan L1 och jord, så får L1 och jorden samma potential du får då fortfarande ingen stöt av jordade föremål, men då får du en potential på 230v mellan alla jordade föremål och L2 och L3, vilket kan göra att ett ojordat metallföremåls hölje, som är anslutet till L2 och har även det ett isolationsfel, får en spänning på 230v mot något jordat!!
det går ju att förebygga genom en JFB som är till för IT-system, den håller alltså koll på att ingen av de 3 faserna får nån potential till jord, den känner alltså inte ström, utan spänning, vet dock inte om dom har såna i norge.
våra högspänningsledningar är ju D-kopplade, och en av stolparna till 10kV ledningen utanför mitt hus böjde sig och lade sig emot ett träd, då kom en av trådarna åt trädet och ett liknande fel inträffade, när den hade böjt sig ännu mer, så att nästa tråd okså kom när några grenar, så brändes dessa av! ingenting hade löst ut och jag ringde vattenfall och påtalade felet innan trådarna bränner ihop, linjegubbarna som var här och reste stolpen sa att det finns skydd som känner av ifall det går ström till jord, liknande det jag nämnde ovan, men att det i detta fallet inte var tillräckligt mycket då trädet stod på berg med dålig jord, han sa att om en faslina lossnar och faller till marken så ska normalt skyddet lösa.
Inte som i USA, där har dom hittat på att det ska vara Y-kopplade 17kV distributionsledningar!! så det finns låg resistans till jord och om en tråd lossnar där så ligger den och bränner mot marken, utan att nåt löser ut.. lite väl farligt anser jag, där har dom inte riktigt tänkt till..
men som vanligt i kapitalismens land, faller en fas ner så ska det inte påverka de andra 2
har sett på vissa elstolpar att det endast går fram en av högspänningsfaserna till stolpen, varpå transformatorburken är kopplad mellan den och jord
HAr hört att bakgrunden till att NORGE har så är för att dom har för mycket berg.
Svårt att få en riktig jordning då.
Svårt att få en riktig jordning då.
Japp, har själv sett konsekvenserna när en helikopterelev flög in i en kraftledning över en motrorväg utanför kontoret invid New York City. Helikoptern brann på motorvägen, och en kapad faslina satte eld på 20 bilar på en hotelparkering intill. Minst sagt spektaulärt,och väldigt onödigt rakt igenom.electrocuted skrev:
Klicka här för att svara