7 199 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
anlägga fast belysning i träd?
Hej,
Kan man montera fast belysning och kabel i ett träd?
Jag har en stor björk i vilken jag tänker mig sätta en armatur (sådan man monterar på fasaden). Finns det problem med att gör det och klammra vanlig kabel längs stammen ner till en kopploingsdosa där jordkabeln slutar? Något man bör tänka på?
Kan kopplingsdosan sättas på stammen? (förutsatt att den sitter på rätt höjd, rätt ip klassning, rätt kable, genomförningarna ordentligt gjora etc)
undrar
///Johannabacken
Kan man montera fast belysning och kabel i ett träd?
Jag har en stor björk i vilken jag tänker mig sätta en armatur (sådan man monterar på fasaden). Finns det problem med att gör det och klammra vanlig kabel längs stammen ner till en kopploingsdosa där jordkabeln slutar? Något man bör tänka på?
Kan kopplingsdosan sättas på stammen? (förutsatt att den sitter på rätt höjd, rätt ip klassning, rätt kable, genomförningarna ordentligt gjora etc)
undrar
///Johannabacken
Det är absolut inget jag skulle rekomendera.. Det finns så fina armaturer man belyser trädet med nedifrån. Du kan fälla ner dem i mark eller sätta dem på mark. Eller så har du en vägg i närheten du kan sätta belysningen på..?
Varför inte? Någon bra anledning?
Vill lysa både ner på marken och upp i kronan, slippa sätta upp stolpe, ingen vägg i närheten.
Tanken är att göra en profilanpassad kloss mellan aramatur och träd.
Finns säkert massor med alternativ men vad är problemet med detta?
///Johannabacken
Vill lysa både ner på marken och upp i kronan, slippa sätta upp stolpe, ingen vägg i närheten.
Tanken är att göra en profilanpassad kloss mellan aramatur och träd.
Finns säkert massor med alternativ men vad är problemet med detta?
///Johannabacken
Produkter som diskuteras: "träspik"
Träspik
Träspik, även känd som trådspik, är ofta tillverkade av rostfritt material, vilket gör dem idealiska för utomhusanvändning där de kan utsättas för fukt och väder. Dessa spikar är särskilt utformade för infästning i olika träslag,
Läs mer
Johannabacken>Ett av problemen är väl att trädet växer vilket innebär att det mesta måste göras om med jämna mellanrum.
/Kent
/Kent
Tack.
Forumets mening (viken ska tas för vad det är) är alltså att det är ok rent elsäkerhetsmässigt men att installationen kan behöva göras om då trädet växer. Tipset är att använda trä(d)-spik.
Ska se vad min elektriker säger....
///Johannabacken
Forumets mening (viken ska tas för vad det är) är alltså att det är ok rent elsäkerhetsmässigt men att installationen kan behöva göras om då trädet växer. Tipset är att använda trä(d)-spik.
Ska se vad min elektriker säger....
///Johannabacken
För att undvika ev. missförstånd om hur träd växer:Johannabacken skrev:
I anseende till höjden växa träden på det sätt, att de utskjuta nya toppskott och nya grenar; men de grenar, som finnas på något ställe af stammen, flytta sig icke högre upp för hvarje år, utan qvarblifva altid på samma höjd från marken.
http://www.bruzelius.info/nautica/Shipbuilding/Witt(1857).html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 233 inlägg
Kan väl vara på sin plats att använda gummikabel också. Trädet rör ju på sig hela tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden