Hur gör ni som har som levebröd att dra el i villor med trådfärger.

Svart, Blå och GulGrön, använder ni nå mera färger för urskilja olika ledare?

/L

Nu hare jag iofs inte detta som levebröd men då kan andra rätta mig sen

Blå och brun som nolla och fas. Gulgrön till jord.
Sen andra färger till andra behov

Övriga färger som brukar användas till så kallade tändtrådar, dvs ledare vars spänning styrs via strömbrytare el dyl, är tex brun, vit, grå, orange. Det viktiga är att blå används till nolla och gul/grön till jord. Svart är numera ersatt av brun i EKK-kabel, vet inte om det ska gälla även rörinstallationer?

Inte mitt leverbröd heller, men så här skulle jag gjort tolkningen:

Gul/Grön = Skyddsjord (Eller PEN-ledare till central, då med blå ändmarkering)
Blå = Nolla
Brun = Fas 1
Svart = Fas 2
Grå = Fas 3

Orange = Tändtråd, eller mellantråd (Men skulle inte använda den i äldre installationer där röd skyddsjord finns)
Vit = Tändtråd, mellantråd (eller Fas 3, om man inte har grå...)

För utgående grupper från säkringarna i gruppcentralen är det snyggt om respektive fasfärg (Brun, Svart, Grå) används konsekvent så att man i vare dosa, uttag etc kan se om det är F1, F2 eller F3 etc...

I kabel (DVS EKK eller EKLK etc INTE FK) kan dessutom den blå användas som fas om det är två- eller trefasmatning utan nolla. Likaså kan blå ledare i "kabel" vara tändtråd (Från strömbrytare till kopplingsdosa) även om det är osnyggt....

PST skrev:
Inte mitt leverbröd heller, men så här skulle jag gjort tolkningen:

Gul/Grön = Skyddsjord (Eller PEN-ledare till central, då med blå ändmarkering)
Blå = Nolla
Brun = Fas 1
Svart = Fas 2
Grå = Fas 3

Orange = Tändtråd, eller mellantråd (Men skulle inte använda den i äldre installationer där röd skyddsjord finns)
Vit = Tändtråd, mellantråd (eller Fas 3, om man inte har grå...)

För utgående grupper från säkringarna i gruppcentralen är det snyggt om respektive fasfärg (Brun, Svart, Grå) används konsekvent så att man i vare dosa, uttag etc kan se om det är F1, F2 eller F3 etc...

I kabel (DVS EKK eller EKLK etc INTE FK) kan dessutom den blå användas som fas om det är två- eller trefasmatning utan nolla. Likaså kan blå ledare i "kabel" vara tändtråd (Från strömbrytare till kopplingsdosa) även om det är osnyggt....
Jag skulle då säga att man använder vit som L3 och inte grå.
Annars håller jag med dig

Ny EU standard för F3 är faktiskt grå....men jag skulle först använda upp den vita jag har på lager, eller om den grå inte finns i butiken.....

PST skrev:
Ny EU standard för F3 är faktiskt grå....men jag skulle först använda upp den vita jag har på lager, eller om den grå inte finns i butiken.....
Då har jag visst missat det...

kommer det i ny kabel också då?

Japp nya 3faskablar har brun,svart och grå som fasledare..

Jag tycker nog det ser bättre ut med bara brun som obruten fas i vanliga 1-fasgrupper. Tycker det blir mer överskådligt då...

Det är också ganska vanligt att man använder svart,brun,vit/grå som tändtråd/mellantrådar. Många elektriker har inte orange och andra roliga färger med sig i bilen...

Jag drog Röd som tändtråd nu när jag förberedde för lite spots i ett innertak.

Elektriken som ska koppla in allt sen fnös lite och sa "jaha, du kör röd som tändtråd" men sa att det var ok ändå.

Är det att det användes som jord förr i tiden men inte bör använda röd? (Jag har ingen röd jord i huset även att det är från 51)

Jag håller med floppman, 1 färg för obryten 1-fasmatning oberoende av vilken fas det är, sen någon annan färg för bruten fas.
Får man för sig att ändra fas på någon del (för att få jämnare belastning t.ex) då faller ju ideén med olika färger på faserna, för ingen lär ju dra om tråden då, utan bara byta fas i elcentralen.

Sen kommer jag att märka alla ledare med 0-nummer så det går att via dokumentationen sanbbt se vilken fas en viss tråd är.

/L

Loner skrev:
Jag håller med floppman, 1 färg för obryten 1-fasmatning oberoende av vilken fas det är, sen någon annan färg för bruten fas.
Får man för sig att ändra fas på någon del (för att få jämnare belastning t.ex) då faller ju ideén med olika färger på faserna, för ingen lär ju dra om tråden då, utan bara byta fas i elcentralen.

Sen kommer jag att märka alla ledare med 0-nummer så det går att via dokumentationen sanbbt se vilken fas en viss tråd är.

/L
Precis, olika färger på faserna gäller bara i trefasgrupper, dvs där man drar fram L1,L2 och L3 i samma kabel eller rör. I enfasgrupper skall fasen vara brun oavsett till vilken fasskena den är kopplad.

Sedan är det min amatörmässiga uppfattning att det är en viss finess med att använda svart och grå som brutna faser (tändtrådar) i enfasgrupper. Då betraktar jag alltid bruna, svarta och grå ledare som spänningssatta vare sig det är enfas eller trefasgrupper. Vitt brukar bli korstrådar och rött är väl bra till larm tex.

Nu kan man ju faktiskt också mata enfasrör från en trefasgrupp (Även om det skall skyltas i centralen). Då har man ju brun,svart,grå fram till dosan man delar upp det hela i, att då byta till brunt rättöver är knappast snyggt. (Iofs inte så snyggt att mata på det viset men man kan ju spara några rör och några meter blå och gulgrön FK.....)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.