Risken är tyvärr stor att du kopplat in 400V till en 230V maskin..... Vilka färger hade trådarna från "väggen"?

Ett långsökt alternativ till:
Fanns det någon transportsäkring på TM som spärrar trummans rotation ?, (Tror iofs inte den brukar spärra rotationen, endast sidorörelserna för att hindra att motvikten slår sönder ngt under transporten).

Trådarna från väggen är:
Gul/grön
Blå
Brun
Vit
Svart

Maskinen har använts tidigare så det kan inte vara något med transportskyddet.

Hur vet jag om jag har kopplat in 400V?

Det går nog bara genom mätning.

Vilka mäter jag mellan då?

Om du inte har ett mätinstrument och vet hur du ska använda det tycker jag inte du ska mäta. Risken är stor att instrumentet går sönder, eller att du dör.

Ja jag vet inte hur jag skall kunna beskriva på ett säkert sätt hur du skall mäta.

En liten varning, om du får för dig att mäta själv, så tänk på att du måste vara absolut bombsäker på vad du gör. En billig multimeter som kopplas in med fel mätområde (fel läge på en knapp) kommer att explodera i händerna på dig, du får brännsakdor och i värsta fall en dödlg strömgenomgång, eller ögonskador från splitter. De dyrare proffsinstrumenten klarar felinkoppling utan större dramatik.

En vanlig beröringsfri mätpenna är en bra start. Om den ger utslag på alla trådar UTOM den blå och den gul/gröna är det antagligen korrekt kopplat i väggen.

Är sedan den blå från väggen ansluten till de blå till maskinerna och den gulgröna på motsvarande sätt är det liten risk att det är felkopplat.

Gick säkringen när du körde maskinen ?

• detektor.jpg
Mackao skrev:
Vilka mäter jag mellan då?
Du mäter mellan alla trådarna..

Gul/grön-Blå: 0V (Ingen spänning)
Gul/grön-Brun: 230V
Gul/grön-Vit:: 230V
Gul/grön-Svart: 230V
Blå-Brun: 230V
Blå-Vit: 230V
Blå-Svart: 230V
Brun-Vit 400V
Vit-Svart: 400V
Svart-Brun: 400V

Visar det ngt annat så är det fel eller så saknas en fas!

Det ska förövrigt inte göra så mycket att köra en kort stund med transportskydd. Den ska inte brinna för det. Kanske har den stått ute och blivit fuktig. Det kan bli kortis i motorn..

Är du säker på att tvätttmaskinen är på 230V? Läs skylten.

undrar om det vart en dyr läxa....

Ring till en elektriker....

Tyvärr får jag väl så här i efterhand påpeka den gamla regeln mät först, koppla sedan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.