Biltema har en skåpströmbrytare enlig bild:
Archive%5CProduct_images%5C44%5CLarge%5C44-816_l.jpg

Jag kan inte riktigt bedöma av bilden om den är "barnsäker" eller inte. Måste den monteras kapslad för att inte någon skall kunna få en stöt? Hade tänkt montera sådana i en vindslucka samt på dörrkarmen i klädkammare.

En gränslägesbrytare verkar förstås vara ett bättre alternativ men kostar några hundringar extra.

Ja, den är "barnsäker" så länge den monteras i torrt utrymme.

Lägger till texten från Biltemas hemsida:
Skåpströmbrytare
Monteras på t.ex. insidan av ett skåp, och bryter då strömmen då skåpsluckan stängs. Försedd med skruvanslutning för elkabel och skruvhål för montering. 2 A/250 V. Svart.

vinden är väl inte torrt utrymme ?
annars är den himla bra med denna lösning, jag har monterat det i några luckor till matkällare, då med gränsläge

pellefant skrev:
vinden är väl inte torrt utrymme ?
annars är den himla bra med denna lösning, jag har monterat det i några luckor till matkällare, då med gränsläge

Jag skrev att den är "barnsäker" i torrt utrymme, inte att vinden skulle vara torr.
Eftersom jag inte vet kapslingsklass kan jag inte skriva mer än så...

och jag antar att vinden inte är torr, sen barnsäker vad är det för nåt? att ett barn inte kan öppna den eller?
finns det olika säkerhetsklassningar? barnsäker? vuxensäker?
jag förstår ingenting...

pellefant skrev:
och jag antar att vinden inte är torr, sen barnsäker vad är det för nåt? att ett barn inte kan öppna den eller?
finns det olika säkerhetsklassningar? barnsäker? vuxensäker?
jag förstår ingenting...
Det går ju att läsa frågeställningen i första inlägget som T-34 skrev, men det är väl bäst att jag citerar eftersom det verkar vara för långt upp för dig:
"Jag kan inte riktigt bedöma av bilden om den är "barnsäker" eller inte. Måste den monteras kapslad för att inte någon skall kunna få en stöt?"

Hoppas du förstär varför jag också använde ordet "barnsäker"!
>:(

Tack för info, det blir en sådan. Ursäkt uttrycket barnsäker ;)

Jag vill också ha en sån, till skafferiet i stugan, men den finns inte längre! Inte hittar jag nåt liknande hos Clas olsson heller.

Nämen jag har ju redan monterat lysdiodlister, Ikea Dioder, som lyser utmärkt, men en sladd som går över golvet med en strömbrytare är inget man vill ha i längden.

Om den monteras på 12V-lågvoltssidan är det ingen risk för elschock.... (Förutsatt att inte 230V/12V "trafon" inte mår illa av att sakna last....)

PST skrev:
Om den monteras på 12V-lågvoltssidan är det ingen risk för elschock.... (Förutsatt att inte 230V/12V "trafon" inte mår illa av att sakna last....)
..och att det inte handlar om mer än brytarens märkström 2A.

Jo det förstås..."trafon" om brytaren bara pallar med 2A är (24Watt vid 12V) och trafon ger mer så är en 2A säkring efter trafom inte heller så dumt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.