El
Rikard Ågren: Du får snida till ett trästycke och prova dig fram om du är osäker :) Här finns ett antal trafos: http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1015&search_page=
Fotografen: Dosan på en plankbit och sedan mellanlägg mellan plankbiten och glesen så att man får rätt höjd, däremot blir det problem om man vill ha lamputtag mitt för en takstol.
electrocuted: en olycksrisk, som många glömmer bort är så kallad "Isolerad miljö" i rum med ojordade uttag. tänk dig att du har ett 400v element i rummet, och det skall ju inte jordas om man ska följa elsäkerhetsverket. då är risken stor, att golvlampan som står bredvid, har isolationsfel till en helt annan fas än elementet, fel på golvlampor är väldigt vanligt, element felar inte så ofta, men
hempularen: En dimmer fungera så att den pulsar ut ström till lampan. Varje gång strömmen sjunker till noll, dvs när växelströmmen växlar riktning. (50Hz växelström passerar genom nollpunkten 100 ggr per sekund, en gång uppåt en gång nedåt för varje period). Då stryper dimmern strömmen så att den fortsätter att vara noll ett ögonblick, hur länge bestäms av hur mycket du dimmar. Sedan
Bygga: Har satt upp hundratals sådana, alltid kört med 57 an oavsett innertaksmaterial.
GK100: Det brukar röra sig om spänningsreglering i dessa fall, du kanske sett äldre stegtrafos för varvtalsreglering av tex fläktar. Jag misstänker att det var en WILO eller Grundfos pump du jobbade med och i dessa är varje faslindning utförd med två extra uttag. Ändarna från dessa är anslutna till kontaktproppen man kan vrida till olika lägen. De inre av uttagen ansluter till lindning för
Floppman: Se Proto..s svar ovan, jag missuppfattade nog och räknade med att han ville ha enfasspis som brukar vilja ha 20-25A och därmed grövre trådar...
PX-21: Ja det är ju än bättre med en för vardera....skåp... Men det funkar helt OK med samma.... Mvh
prototypen: [citat] Vad har effektiv värdet att göra i kvoten mellan fas och huvudspänning. Protte
digne: Ja, jet vet. AMP gör MASSOR av kontakter, därför skickade jag med en länk till ett datablad på de jag tänkte använda, men länken verkar har försvunnit. Kommer här igen: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/04420428.pdf. Finns det något alternativ till Elfa och som är rimligt åtkomligt för konsumenter? Angående flera anslutningar på trafon - skall kolla lite senare
Patrik_Hed: För framtidens skull så skulle det faktiskt vara ganska intressant att få ett förtydligande över vad som egentligen gäller.
digne: Glasklart igen! Bra! Jag frågar hellre än gång förmycket... det blir så jobbbigt att bryta upp väggen och särskilt om det bara beror på att jag bommade en fråga... ;)
Mikael_L: [citat] Hmmm, ja om vi upprepar det några ggr till så kanske jag till sist kommer ihåg .... :o OK, cc60 och OSB skulle jag inte vara orolig över. ;)
continue: Hej alla goda människor, tack för alla svar, jag har ju många lediga säkringar så jag tror faktiskt jag drar fram en trefas grupp så är jag ju garderad om man nu vill utöka med fler element, men som sagt tack för svaren..
Loner: Hur ser det ut med dessa korsningar då, RS i Plus-ram och Plus i RS-Ram? /L
Slugge: Nej då, alla ledare ska vara lika stora.. Det är ingen större skillnad på mina alternativ, i ena fallet har du PEN-ledaren i form av koncentrisk ledare, dvs kopparskärmen runa ledarna. I andra fallet har du PEN-ledaren som en isolerad ledare. Du kan dra grövre kabel om du vill men 16 mm2 bör inte bli belastad mer än lite drygt hälften. Beror på om du har stora maskiner, värme, växlare
Loner: Hej! har en 1-10V signal som skall reglera ljuset i badrumstaket, i taket sitter det 8x35W spottar 12V. Har nu hittat ELKO's GLE750, 19 015 78 för runt 2000:-, plus att jag sedan skall ha två elektroniska transformatorer som tar 4 lampor var. Finns det nått smidigare sätt, trafo's med färdig 1-10V ingång? /L
pefo: Förmodligen är de helkapslade? 10W av den typen brukar kunna ligga dikt an då det mesta av värmen går framåt.
prototypen: Är det 6 mm2 mellan huvudsäkringarna och elcentralen där garagekabeln ansluts så måste det sitta säkringar vid areaminskningen. Protte
prototypen: Men kabel ska limmas med ett lim som inte påverkas av PVC:ns mjukgörare. Som skrivet, det lossnar efter några år. Är det tjock skumakryltejp på kanalerna så sitter det väldigt bra. Protte
Immobil: [citat] Kan det vara, men för att vara 100 % säker, kolla märkskylten. Den rätar ut ev. frågetecken.
Henrik Sederstedt: Det kan va så enkelt som att det bara är en kabelsko som behövs bytas, jag stöter på det rätt ofta när jag lagar spisar. Bara att dra ut sladden till spisen och loss på på 2st skruvar som sitter på varsin sida av spisen och sen brukar man ha 2st som sitter i panelen strax ovanför ugnsluckan fast på undersidan av panelen. Efter man lossat på dom så är det bara att lyffta upp hela
prototypen: Eller skruv.......eller snöre.......... men inte häftmassa...... Protte
digne: Hej! Vi får se vad det slutar med. Antingen köper jag de färdiga kablarna du hänvisade till (har inte kollat leveranstider ännu), eller så köper jag värmekabel på lösmeter och klämmer dit egna kontaktdon. Jag skrev aldrig, men det hela syftar till att dra kabel för spotlights i innertak. Under gång så har jag kommit på att det kan vara bra med kontaktdon i bäge ändar ifall man
Pen: Jag kör ELFA 37-067-10 FEME 10A relä, 12V spole 48-088-87 Reläsockel och det får precis plats under locket. Finns även ett 16A relä (minns ej fabrikat och nummer; kan kolla om du vill) och en variant av samma sockel som passar. Tyvärr har de monterat anslutningarna för de brytande kontakterna på samma sida som spolens anslutningar i sockeln vilket är olämpligt. Sprättar man sockeln
Johannes_b: Nej, men det verkar vara fler än du som efterfrågar samma information. http://www.byggahus.se/forum/olja-el/49355-noboe-sparpanel-orion-512-a.html Är det ingen som vet?
snaggletooth: Kollade lite, en grossist hade inte kvar den i sortimentet längre, en annan verkade ha reat ut ett restlager då den kostade 6:-/m men saldot var nu 0m.