Hej,

jag bor i lägenhet och är sugen på att skarva om telefonledningen som kommer in i lägenheten.

Är det något speciellt jag ska tänka på? Hur undviker jag lättast att kortsluta den när jag kapar den? Vad händer om jag (momentant) kortsluter den?

Sugen på att göra det här snarast, då en målare ändå kommer i morgon...
 
Art nummer 32-5283 på clas i sjön är utmärkt.
Ingen fara om du kortsluter kortare stunder. Vid längre kortis så bryter statinen bort och då kan man i värsta fall få ringa och felanmäla så den öppnas igen.
Går utmärkt att tillfälligt skarva genom att tvinna trådar och isolera oxå.
 
Inomhus så skarvas det med att tvinna och en stump isolerslang. Allt annat går bra också, sockerbit, gelfyllda slitskontaktering och allt annat som gör metallisk kontakt.

Gamla telefoner med nummerskiva kortsluter ledningen för att skicka det antal pulser som man drar upp med nummerskivan.
 
Skadar inte att vara lite försiktig oxo.

Ringsignalen är ca 90V om jag inte minns fel. Räcker för att ta en av daga om man har otur. Håll inte en oisolerad ledare i var hand mao.
 
Ringsignalen går ut med hög impedans, så den skall inte vara farlig, dock attans obehaglig.
 
Stämmer bra att det är 90V och fruktansvärt obehagligt att få en kyss av den men att ta någon av daga så behövs det nog ett dåligt hjärta. Har själv fått en rejäl kyss när jag stog i en stolpe en varm sommar dag och det hängde tråd ner som va avskalad. Självklart va man svettig och fick en bra stöt av detta och kunde säkert leda till dödsfall om jag ramlat ner.
 
Det lär ha förekommit dödsfall då folk tagit med sig telefonen i badkaret, så ta mobilen istället!
 
Jag försökte en gång bygga en liten batteriladdare som skulle hämta ström ur telefonjacket. mycket bra vid strömavbrott då ficklampsbatterierna behöver laddas, tele har ju ofta spänning om det är ett lokalt avbrott i elnätet...

Den fungerade inte så bra, så den har jag inte kvar, iden lever dock fortfarande, även om den för en tynande tillvaro i ip-telfonins tidevarv.
 
master_mimer skrev:
Jag försökte en gång bygga en liten batteriladdare som skulle hämta ström ur telefonjacket. mycket bra vid strömavbrott då ficklampsbatterierna behöver laddas, tele har ju ofta spänning om det är ett lokalt avbrott i elnätet...

Den fungerade inte så bra, så den har jag inte kvar, iden lever dock fortfarande, även om den för en tynande tillvaro i ip-telfonins tidevarv.
kanske man kan minska elräkningen genom att ta el från telejacket:confused:;)
månne vad som händer med teleräkningen:p
 
master_mimer skrev:
Jag försökte en gång bygga en liten batteriladdare som skulle hämta ström ur telefonjacket. mycket bra vid strömavbrott då ficklampsbatterierna behöver laddas, tele har ju ofta spänning om det är ett lokalt avbrott i elnätet...

Den fungerade inte så bra, så den har jag inte kvar, iden lever dock fortfarande, även om den för en tynande tillvaro i ip-telfonins tidevarv.
Problemet är att när det börjar gå ström på ledningen så tror stationen att du lyft på luren. ;)
 
Tack för alla snabba svar! Det funkade kanon, inga kyssar eller obehagligheter.
 
Ang. det där med att ta ström från telenätet. När jag fortfarande satt med 56k-modem märkte jag av en ren slump att gamla telefoner jag hade plockade lite ström från telenätet då och då för att hålla minnet, vilket var tillräckligt för att störa ut modemanslutningen.
 
mycke_nu skrev:
Ringsignalen är ca 90V om jag inte minns fel. Räcker för att ta en av daga om man har otur. Håll inte en oisolerad ledare i var hand mao.
När det inte ringer är det 50 V. Men det känns ju inte ens. Är det så stor skillnad på 50 V och 90 V ?
 
Man kan skarva med nästan vad som helst. Så här ser det ut hemma hos undertecknad. :cool:
 
  • teleskarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-MH-
Det var inte allt för illa. Mycket som isolerar det så att ingen kan komma emot något ledande. Dock kanske lite dumt om man fumlar runt i mörkret och råkar komma emot det så att det lossnar... Men men, alla sätt är bra förutom de dåliga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.