Befintligt rör till en spis.

Frågan är:
Får man blanda spis matningen 5 st FK 2.5 och 3 st fk 1.5

Jag tycker inte det. MEN skulle vilja vet vart det står att man inte får det..

/Richard (trött kille just nu)

Samma grupp?

nej.

totalt 4 olika säkringar.

3 st 16 A säkringar
1 st 10 A säkringar

Spis och Diskmaskin typ.....

Men får du plats med det i ett rör då?

Nej så kan du inte göra.. luktar "hempul" lång väg :)

Jag ser "tyvärr" inget hinder för det.

Enligt:

521.6 Rör och kabelkanaler
Ledare i olika strömkretsar får ligga inom samma rör eller kabelkanal, förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.

Det står bara att ledarna skall vara isolerade för högsta förekommande spänning inget om ledararea.

Glöm bara inte att ta hänsyn till "anhopningen" då det säkert kan bli många tunga belastningar samtidigt. Kök..

Får och får, det är kanske inte brukligt att göra så, men ska du göra det så se till att märka upp ordentligt hur det är gjort och undvik att koppla allt i samma dosa, försök att sära på grupperna så fort de lämnar röret.

Precis! Får != brukligt. Normalt använder man enkla lösningar som inte kräver djupare kunskap eftersom det då är mindre risk att det blir fel. Nu vill jag inte bli påhoppad för att någon tycker att jag påstår att elektriker i allmänhet är okunniga. Det är ganska normalt att kunnandet om det man inte gör varje dag bleknar och man måste fräsha upp kunskapen. Så är det inom alla yrken. Tom min husläkare måste slå i sina böcker ibland! :D

SS 436 40 00
A.52.5 Anhopning av olika grova ledare
De angivna omräkningsfaktorerna för anhopning avser anhopningar som består av likvärdigt belastade kablar. Beräkning av omräkningsfaktorer för anhopningar bestående av olika grova areor av lika belastade isolerade ledare eller kablar är beroende av antalet i anhopningen samt av fördelningen av areorna. Dessa faktorer kan inte anges i tabellform utan måste beräknas individuellt. Beräkningsmetoden för dessa faktorer omfattas inte av denna standard. Några specifika exempel när sådana beräkningar är lämpliga ges nedan.

A.52.5.1 Anhopningar i rör, kabelstammar eller kabelkanaler
En omräkningsfaktor med viss säkerhetsmarginal för anhopning för en grupp som innehåller isolerade ledare eller kablar av olika area installerade i rör, kanalskenor eller kabelkanaler är:

F=1/√n

där
F är omräkningsfaktorn för anhopningen
n är antalet flerledarkablar eller kretsar i en anhopning.

Den omräkningsfaktor för anhopning som denna formel ger leder till en minskning av risken för överbelastning av klenare areor men kan också ge ett dåligt utnyttjande av grövre areor. Denna effekt kan undvikas genom att klena och grova areor inte blandas i samma anhopning.
Genom att använda en beräkningsmetod som är speciellt avsedd för anhopningar av olika areor av isolerade ledare eller kablar i rör, kanalskenor eller kanaler kan en mer korrekt omräkningsfaktor för dessa anhopningar erhållas.

Kan ge en fingervisning om det är en nödlösning att blanda areor och olika strömkretsar i ett rör.

Ett fler talet större elfirmor gör så i sthlm området.

Jag anser att det blir fel. MEN....

Orkar inte räkna på det just nu...

Nja, får se om jag någonsin kommer att göra så....

Någon som gjort så som är beskrivet högst upp i denna tråd??? (och kan stå för att det är rätt)

/Richard

Alldeles oavsett om det är tillåtet eller inte klassar jag det som en tattarinstallation.

Slutsatsen verkar vara att det är tillåtet att ha två grupper i ett rör,
men är det tillåtet att koppla dem i samma dosa?

Om det är förbjudet att koppla 2 olika grupper i samma dosa så känns det lite bättre.

/Hasse

Jag tror att det framgått av andra trådar att det är himla olämpligt men godkänt med flera grupper i samma dosa. Då föutsatta att alla regler runt detta följs (kan inte allt som gäller då, men ex. måste det vara märkt).

Tja, har man kabelkanaler och i dessa uttag för belysning, dator osv som sitter på separata grupper så nog fasen kopplas det i samma utrymme. Målsättningen är väl ändå att installationen skall vara så enkel som möjligt att förstå och därmed så bör man undvika lite mer komplicerade lösningar. Däremot tycker jag inte att man behöver vara rabiat och avfärda vad som faktiskt är tillåtet när det kan vara påkallat att använda en sådan lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.