Transformatorn placerar du lämpligt vid el-centralen. Ev. relä/tidrelä kan placeras i centralen. Så om du ser till att det går att dra ett rör från centralen till takfläkten, och ett rör från timers/knappar till centralen, så har du förberett för valfri lösning.

Varför är det lämpligt att sätta trafon vid centralen?? fläkten ligger på vinden fas,jord och nolla finns också på vinden så det känns ju onödigt att dra kabel ner till källaren och tillbaka... eller är det något jag missat???

Okey, nu har jag bestämt mig, jag skiter i att kunna forcera den, jag tror det kostar mer än det smakar...
men är det någon som kan svara på om det finns någon anledning till att placera trafon vid centralen och inte vid fläkten...
och sedan är det något annat att tänka på när jag köper trafo, jag ser att det verkar finnas trafos från c:a 600 kronor och uppåt. vad skall man ha??? vad är det för skillnad???

tack...

Redigerat:
Var du placerar trafon bäst beror lite på kabeldragningen.
Och om du vill ha den tillgänglig, har man ingen forceringsknapp kanske man ibland vill ändra hastighet för hand och enklare om trafon sitter nere då och inte på någon vind.

Priset på trafo beror lite på hur stor fläkt den klara av att driva (ampere), och lite om den har extra funktioner som växling av hastighet m.m.

Nu börjar saker och ting hamna på rätt ställen. kolla på bifogad bild på fläktens egenskaper och trafon. visst borde det fungera ihop???
tack...

• Bild 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00139.jpg
någon måste väl vara tillräkligt kunnig för att kunna bekräfta om detta kommer fungera...?? tack...

Bilderna säger inte så mycket, har du länkar till manualer el. liknande?

Jepp dom skall fungera ihopa.
Trafon (RE1.5) skall klara av en fläkt på max 1.5A och den kanalfläkt (K200L) du har är driftströmmen 0,71A.

Var bara noga med att följa anvisningar hur man kopplar in fläkt till trafo, försök inte spara in på kablar eller så.

tack. jag skall göra precis så som det står i manualen... tack...
men vad betyder detta??:
OBS! Till fläktar med utdragen termokontakt skall separatmotorskydd användas eller transformator med inbyggt motorskydd

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.