Hej,
Håller på och monterar mitt larm (Bosch Easy) och kopplar ihop Manöverpanelen med centralapparaten med en CAT5 kabel. Det används sockerbitsliknande fästningsdon (som ledarna verkar fastna i när man sticker i dom?) både på manöverpanelen och centralapparaten men jag funderar om jag ska skala ledarna innan fastsättning eller kontakterna skär in i höljet som när man klämmer med en RJ45 tång eller liknande.
Ledarna är dessutom så smala att dom inte kan skalas med min vanliga kabeltång som har 0.75 som lägst..
Så skala eller inte?
Håller på och monterar mitt larm (Bosch Easy) och kopplar ihop Manöverpanelen med centralapparaten med en CAT5 kabel. Det används sockerbitsliknande fästningsdon (som ledarna verkar fastna i när man sticker i dom?) både på manöverpanelen och centralapparaten men jag funderar om jag ska skala ledarna innan fastsättning eller kontakterna skär in i höljet som när man klämmer med en RJ45 tång eller liknande.
Ledarna är dessutom så smala att dom inte kan skalas med min vanliga kabeltång som har 0.75 som lägst..
Så skala eller inte?
Krone-plintar sticker man väl inte in ledaren i, man lägger den "ovanpå" och trycker ned den med verktyget. Isoleringen penetreras då av metalltungorna som även griper tag i innerledaren...
"Sockerbitsliknande": Då låter det som om ledaren skall skalas iallafall .....Om det inte finns något man skall "trycka ned" för att låsa & kontaktera ledningen.
PS
Som hempulare brukade jag skala så tunna ledare med framtänderna
Annars funkar en liten avbitartång också, om man bara ser till att inte skada kardelen (Tången skall bara bita i isoleringen när man drar)
"Sockerbitsliknande": Då låter det som om ledaren skall skalas iallafall .....Om det inte finns något man skall "trycka ned" för att låsa & kontaktera ledningen.
PS
Som hempulare brukade jag skala så tunna ledare med framtänderna
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Toobster skrev:
ha ha. använd en skruvmejsel, sedan kan du klura på hur signalerna i kabeln ska kunna komma kontakt metallen ....
Du måste skala kabeln annars är det plast i mellan kontakt ytorna.
inte åka till www.kjell.com missförstog dig...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden