Hej
Vi tänker dra nya telekablar i huset.

Jag tror att det skall vara

2 x 2 par - partvinnad. ( 2 par behövs då ursprungliga förstajacket numera ligger sist
Kanske helst flerkardelig - den är väl smidigare att hantera eller blir den för svår att fästa vid skruvarna i jacken.
eller är entrådig trots allt bäst

Vi funderar också att gräva fram kabeln mellan första jacket i huset och gatan och byta den gamla 2 trådskabeln från 1964, som väl närmast ser ut som Classes EKU-Ringledning 49-205.
Är det värt besväret att byta den också.

Lite tips och råd vore fint.

Hälsningar
Axelman

Entrådiga är bäst vid fast förläggning, dels lättare på skruvanslutningar, dels funkar den med klämda skarvkontakter.

Tack
Vad är KLÄMDA SKARVKONTAKTER ?

Har du tips på någon bra kabel ?
/axelman

Clas i Sjön:
Skarvklämma. UY-klämma av fabr. 3M med fett. Skarva/koppla ihop tele- och...
Art. nr. 32-5283

• Skarvklämma.jpg
Vad säger reglerna om sträckan fram till första uttaget. Får man göra något med det själv då "televerket" (jo jag vet) har ansvaret där?

Nomalt lägger man väl kanalisation till tomtgränsen så drar Skanova i trådarna.

Bjurran skrev:
Vad säger reglerna om sträckan fram till första uttaget. Får man göra något med det själv då "televerket" (jo jag vet) har ansvaret där?
Det heter väl överlämmningspunkt numera och osäkert om det måste vara ett jack. Praktiskt iofs då 'teknikern' kan koppla in sin testtelefon i det och konstatera 'fel på fastighetsnätet'! :D

Hej
I vårt fall skall jag gräva fram bef kabel mellan hus och gata och lägga ner ett tomrör.
Därefter kommer skanova och kopplar in ny kabel mellan tomtgränsen och "gamla" första jacket.
Detta har överenskommits efter samtal med Skanova.
Först skall en annan avdelning komma och söka och markera var kabeln finns.

Eget arbete för att hålla ner kostnaderna.

Men.............. är det någon idé att byta denna ledning ?

Tips på BRA kabel för inomhusdragningen ?

/axelman

Tror inte att det är värt pengarna att byta ut den biten. Om det finns fel eller skumma problem så kanske. Men då är det nog inte du som skall betala för den biten.

För att förtydliga om skarvklämman. Finessen är att du skjuter in de 2 ledningsändarna utan att skala dem. Sedan klämmer du med en tång så att den gula knappen åker in. Och skarven är klar. Det finns små knivar inne i koppplingen som går igenom isoleringen.

E4803113 EKKX 1X4X0,5 eller E4803412 ELQXBE 1X4X0,5 är två utmärkta kablar för telefon. Ledarna ska vara enkla, dom med många kardelar bara spretar och ger inga fördelar vid fast förläggning. Bägge lämpar sig väl både för rördragning och utvändig förläggning

Och du som vill köra höga frekvenser på din kabel väljer ELQXBE från avlämningspunkten till ditt DSL-modem.

Annars köp en ring med fördragen nätverkskabel, kan du använda även till annat som kan tänkas behövas i framtiden. Den har 4x2 par, alltså 8 ledare. Blir dock inte så snyggt om du ska ha det utanpåliggande.

Vad menar du med "fördragen" nätverkskabel?

Köp INTE EKU...

Du ska och bör köpa den som elmont rekommenera....

elmont skrev:
E4803113 EKKX 1X4X0,5 eller E4803412 ELQXBE 1X4X0,5 är två utmärkta kablar för telefon. Ledarna ska vara enkla, dom med många kardelar bara spretar och ger inga fördelar vid fast förläggning. Bägge lämpar sig väl både för rördragning och utvändig förläggning
Hej
Jag hittade E 4803412 hos nexans.
http://www.nexans.se/eservice/navigation/NavigationProduct.nx?productId=537221910

Jag antar att det är den som avses.
Är ELQXBE en "kvalitetstyp"?
Om kabeln heter ELQXBE så är det OK ?
Eller skall det vara just NEXANS ?
Jah har inte hittat ELQXBE hos ELFA ännu.
Men där är inte helt lätt att hitta.

Skönt med handfasta råd i alla fall.

Borde det inte vara så att om vi byter ut bef internt kablage mot högkvalitativt så borde vi också byta 10 meters snutten mellan gatan och huset.
Den kabeln ser ju ut som en sådan som dörrringklockor brukar kopplas in med.
Eller ?

Hälsningar till ett härligt FORUM

AXELMAN

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.