El
x man: Blå=nolla, Svart eller brun=konstant fas, Svart eller brun=tändtråd Fläkten behöver konstant spänning (via allpolig brytare) för att fuktsensorn ska kunna gå igång vid iställt värde. Tändtråden (svart eller brun) kopplas via tex. belysningen i badrummet. När belysningen slås på går fläkten i en viss tid, gångtiden brukar man kunna ställa i fläkten. Den fortsätter gå även
TorpAnders: Om du har en 3-fas motor vilket din rubrik tyder på så är det väldigt enkelt. Ni ska installera en frekvensomvandlare, då får ni en steglös reglering antingen via en inbyggd potentiometer på omvandlaren eller via en extern potentiometer installerad på lämplig plats. Denna tex. behöver ingen kapsling och är extremt prisvärd.
klaskarlsson: [citat] Nej 2an kräver inte elektriker ! Äger man nödvändig kunskap får man byta uttag och brytare mot likvärdiga. Det kräver inte heller någon jordkabel eftersom du inte bygger om/utvidgar systemet. Är du dock tveksam/inte äger nödvändig kunskap så kan du använda en elektriker för bytet. Denna kan förstås föreslå jordning men bör inte behöva införa det - just eftersom du
prototypen: [citat] Jag skrev att skydden från XXX mest är leksaker och har nu fått det bekräftat. Det ska sitta överspänningsskydd även mot skyddsjord så det behövs 3 urladdningsrör. Protte
FredrikR: Förslag på takfots och portbelysning mottages tacksamt. Garaget är 10,8m långt, takfoten hamnar på ~3m, faluröd herrgårdspanel. Portbelysningen är tänkt att sitta infälld i portsmygarna, typ 2 lampor per port. Modeller, tillverkare, pris, låt ideerna flöda. :) LED kanske är det man bör satsa på, bara det inte lyser 'blått'.. Show me!! :p
Danne031: [citat] Nejdå inte alls det beror på vad trafon klarar av, hur långa kablar det blir, hur starka lampor man väljer, osv.. Är det ett nybygge du har eller? I så fall vete fasen med pärmar och dylikt, brukar stå i kontrakt kan jag tänka mig, fast en muntlig genomgång ska du väl i alla fall få.. Hade nog ringt elektrikern och entreprenören samma dag, för att vara säker på att rätt
Slugge: Det är förvisso en bagatell i 99 % av fallen att byta passdel men på gamla anläggningar händer det att porslinet spricker och det är då en isolerad spetstång kommer väl till plats för att avlägsna bottenplattan, denna kan även vara fastsvetsad så man får ta i med hårdhandskarna. Har man gamla grejer kanske hela säkringselementet faller itu och då ångrar man nog att man gav sig
Håkanstorp: KANON! Nu kör vi med 10w för att känna oss för lite men visst är den en aning svagt. I synnerhet eftersom det är glesare mellan spottarna än vad vi hade tidigare (med 10w). Så vi har två alternativ. 1) att lägga till 2st 10w lamport just där vi behöver arbetsljuset. Det innebär att det skall borras två nya hål och det skall dras två kablar till och kopplas in i Trafon. ELLER så
Bjurran: PST, tack för ditt svar. Ska kolla skyddet på vedkapen någon dag för den gör lite som den vill ibland, så det är bra med råd och tips...
Loner: Nu kommer mina 70W gå på max då det är on/off på dem, så jag tog en 105W mouse till dem. Till 4x35=140W köpte jag en 150W mouse, och dessa kommer att gå via dimmer dessutom. /L
BobbyEwing: Nej man kan ju bli lite trött ibland, jag har som tidigare sagt hittat en hel del konstigheter i mitt nybyggda hus. Är jäkligt nöjd att jag nu har fått till det så att jag kan göra övervåningen själv med ett bra (och behörigt) bollplank så slipper man otrevliga överraskningar och vet exakt var varenda kabelstump i mina väggar går i framtiden. På den senare delen av frågan: Vad
Pucco: Vi har en äldre modell av den här molextången i elektroniklabbet på jobbet som jag brukar klämma dom flesta kontaktelement av den typen med, inklusive AMP modeller. Man brukar få prova sig fram för att få en känsla för hur hårt man ska klämma. Först klämmer man den skalade ledaren ganska hårt i den inre klykan och sedan isoleringen lite lagom i den yttre. ELFA 80-485-63 Presstång
Fotsvett: http://se.malmbergs.no/brA/_pdf/6124150.pdf Här är lite info om en vanlig halogenstrålkastare med rörelsevakt. Det är i princip de samma på alla vanliga rörelsevakter. Här står det hur du ställer in din r-vakt och lite hur det fungarar :)
prototypen: Men fortfarande, varför inte karva bort 3 mm ur balkarna. 3 mm tjockt som en board (masonit). Protte
Eyeball: e det så många firmor som har så höga påslag på material? vi lägger inte på speciellt mycket, har för mig att det e typ 20% på vårat inköpspris + moms.
prototypen: [citat] Och det kommer att flyta 8 A genom överledningen, mera om kabeln är en EKLK med biledaren ansluten i båda ändar. Protte
mrfrenzy: Är det inte lite mycket begärt att servicepersonalen ska kunna bruksanvisingen för den produkt de supportar? ;)
bahram: ClasOhlson har ett eluttag med jordfelsbrytarefrån Kupp. http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251568&_path=251882;251433;251436;251568 http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/328951_X_2007-06-26_092024_276.jpg
Bjurran: Är inte helt insatt i hur det fungerar, men vill ändå tipsa om att det finns många lösningar hos motorvärmartillverkarna själva. Varför inte sätta det i bilen istället? Som exempel finns ju DEFA WarmUp
Sökarn: [citat] Vi har några såna också och har den typen av lampor, jag kan känna av om det verkar hett och brukar dra ner styrkan lite på vridbrytaren så allt ska hålla längre.
pefo: Jag förstår inte argumenterandet! :confused: Jag tycker att det framgår med klar tydlighet att RKK och exvis EKK inte är tillverkade på samma sätt. Att RK används vid skåpbyggnad är inget argument då det är en annan typ av kabel! RKK är en anslutningskabel och har tex inte samma drifttemperaturområde som EKK. Dessutom är inte uppbyggnaden av kabeln likadan, RKK saknar
Slugge: Intressanta frågor men jag tror som MickeL att ett forum inte är bästa sättet att få reda på sådan allmän kunskap utan hitta lite kopplingsschemor och bilder så ser du det bättre framför dig. Gällande Y/D används detta för att minska på startströmmen vilket även momentet gör. Detta används som du skrev, till asynkronmotorer. Numera använder man kanske hellere en
Rikard Ågren: Är trafon så liten att den rymms i en utanpåliggande dosa är det ju ett alternativ
Bloink: [citat] Det borde gå att komplettera med ett lämpligt motstånd eller en potentiometer