Ganska enkel fråga, en vanlig grenkontakt man köper på Ica eller dylikt, med röd lampknapp för av/på, hur mycket skyddar den elektronik mot överspänningar som vid åska?

Har precis börjat fundera lite på sånt nu när man har hus på landet med luftledningar nästan ända in i huset. Jag vet att jag nån gång sett en mer avancerad grenkontakt fast jag har aldrig tittat närmre.

Ska man kanske passa på att trycka ner ett jordspett när gammalt kablage byts till sommaren för ytterligare skydd i centralen?

ett grovskydd är att rekommendera om du har friledningsservis för att slippa brand om åskan slår ner i närheten.
jag har grovskydd i central och en grendosa med finskydd till datorn/stereon
vanlig grendosa med knapp skyddar ingenting om du inte slår av knappen vill säga men då får du bättre skydd av att dra ur kontakten, knappen är bara ett irritationsmoment när du råkar komma åt den med foten under tiden du sitter och skriver ett inlägg här...
jag har fixat jordtag inom min anläggning, inte för åskans skull, utan för att dämpa följden av att PEN-tråden brister om ett träd faller på den..

Ja knapparna använder vi såklart det var det jag menade, de ligger så till att man inte råkar slå av men enkelt gör det på kvällen. Undrar snarast om det är någon mening att ha dom i skyddande syfte, eller om det 'bara' sparar på förbrukning och störande standby brummanden.

Som skydd är en brytare inget värd, kan blixten gå kilometer genom luft kan den utan tvekan hoppa 1-2 mm i en brytare

beroende på kontaktavstånd så har de ju en viss skyddande effekt mot överspänning, men jag betvivlar att det är mer än 3mm kont.avst. i såna brytare, det betyder att spänning över 3kV slår igenom, och förstör.
om du dock har grovskydd i centralen, så kommer aldrig en så hög spänning att nå grendosan, om nu inte åskan slår ner direkt i servisledningen, men då rensar det ju rent från elcentraler och allt annat..
jag är ingen expert på åskskydd så ta inte mitt utlåtande för givet, det är bara vad jag lärt mig genom detta forumet..

Dessutom är det väl inte alltid de där brytarna ens bryter båda polerna?

ampz skrev:
Dessutom är det väl inte alltid de där brytarna ens bryter båda polerna?
Jag tror att de måste bryta båda, eftersom man inte vet vilken av polerna som är fas.

/Hasse

Å andra sidan.. när det kommer 100 kA eller 100 kV farande så kvittar det. Skyddsjorden duger bra som ledare fram till datorn.

Aja det blir nog till att sätta något i centralen när den byts, grenarna kommer jag såklart använda ändå för att bli av med allt standby.
Tack

b_hasse skrev:
Jag tror att de måste bryta båda, eftersom man inte vet vilken av polerna som är fas.

/Hasse
Vad spelar det för roll?

ampz skrev:
Vad spelar det för roll?
Det är väl förbjudet att bara bryta nollan?

/Hasse

ampz skrev:
Vad spelar det för roll?
Risken finns att någon slår av brytaren och tar av locket på en apparat i tron att den är strömlös. Oddsen är lite för bra med bara enpolig brytning... :p

mycke_nu skrev:
Lite information: [länk]
Bra läsning, kuriosa ang ett ord i texten : varje gång jag ser ordet försäkring, tänker jag omedelbart försäkringsbolag och skadereglering. Tänker "Vad är detta?" några gånger innan jag fattar att det skall läsas fö´rsäkring, inte försä´kring. Ytterligare ett ord i Svenskan där betoningen avgör betydelsen, vi har en hel del sådana liksom kinesiskan (Ex: pla´net/plane´t)

pefo skrev:
Risken finns att någon slår av brytaren och tar av locket på en apparat i tron att den är strömlös. Oddsen är lite för bra med bara enpolig brytning... :p
just av den anledningen borde ju sladdströmbrytare vara 2-poliga, tänk om man ska byta glödlampa i bordslampan och bara bryter med brytaren, tar ett stadigt grepp om glödlampan med en svettig hand och en svettrand rinner ner på gängan som är spänningssatt:eek: jag var lite ironisk här, men även om det är långsökt så finns ju risken...
EU lär införa varningstexter på lampsocklar, sladdströmbrytare och bordslampor inom en snar framtid..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.