Hej
Vi har precis fått dragningen av kabeln markerad.
Vid huset går den tydligen in under en trappa.
Det är väl bara att hoppas att den ligger i ett kabelrör från trappan och vidare in i huset.
Menar du kabelrör när du talar om kanalisation ?
Vad använder man för kabelrör måntro ?
Är det vanliga sådana där "elektrikerrör"?
Jag skall nog gå på grävjobbet men det kanske blir lite stökigt med trappan.
Jag får väl börja i den ändan.
Vad kan Skanova tänkas dra i för kabel mellan gatan och jacket i huset ?
/axelman
Vi har precis fått dragningen av kabeln markerad.
Vid huset går den tydligen in under en trappa.
Det är väl bara att hoppas att den ligger i ett kabelrör från trappan och vidare in i huset.
Menar du kabelrör när du talar om kanalisation ?
Vad använder man för kabelrör måntro ?
Är det vanliga sådana där "elektrikerrör"?
Jag skall nog gå på grävjobbet men det kanske blir lite stökigt med trappan.
Jag får väl börja i den ändan.
Vad kan Skanova tänkas dra i för kabel mellan gatan och jacket i huset ?
/axelman
Här finns lite matnyttigt: www.telia.se/files/Telias_telenat_070221.pdf
Hejmycke_nu skrev:
Jag talade med ledningsanvisaren, Bosse, och vi kom fram till att ledningen som kommer in i huset är en 4-tråds kabel med svart ytterhölje och ett grått innerhölje och 4 entrådiga trådar (blå, ljusblå, gul och ljusgul). Bosse menade att det är den vanliga tråden som använts tidigare. Den behövde inte bytas tyckte han. JAG MINDES FEL ALLTSÅ NÄR JAG BESKREV DEN INKOMMANDE LEDNINGEN TIDIGARE.
Jag tror att Ken på http://tekniken.se/dsl/ säger att den interna kabeln skall helst vara PARTVINNAD. Det är bättre än 4-skruv.
Hur blir det då med 4803412 - ELQXBE som är Partvinnad (1x4x0,5 är tvinnad till fyrskruv).
Tillhör den kategorin PARTVINNAD = bäst ??
/axelman
För telefon har det ingen betydelse vilken du väljer, även om du ska ha ADSL över telenätet så spelar det ingen roll. Signalerna går ju kilometervis i den "gamla" 4-skruven så dom sista metrarna i huset spelar ingen roll. Men den partvinnade har utan tvekan bättre egenskaper men frågan är vilken nytta du kommer att ha av det.
Hejelmont skrev:För telefon har det ingen betydelse vilken du väljer, även om du ska ha ADSL över telenätet så spelar det ingen roll. Signalerna går ju kilometervis i den "gamla" 4-skruven så dom sista metrarna i huset spelar ingen roll. Men den partvinnade har utan tvekan bättre egenskaper men frågan är vilken nytta du kommer att ha av det.
Jag förstår att det inte har så stor betydelse, men jag tycker det känns bra att välja det bättre alternativet om man nu skall gäöra något.
/axelman
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Men för allt i världen, välj en kabel med polyetenmantel, PVC mantel släpper igenom vatten och då ärgar ledaren sönder. Skanovas kabel har ofta en svart PE mantel och en innre grå PVC för innomhusdragningen.
Den föreslagna nätverkskabeln är nog jättebra men inte i marken.
Protte
Den föreslagna nätverkskabeln är nog jättebra men inte i marken.
Protte
Spara dig själv en massa jobb och huvudbry och skippa markarbetet. Det ger alldeles för lite (typ inget alls), så varför bry sig om de sista 10 metrarna av en kabel som kanske går flera kilometer.
Klicka här för att svara