Det börjar bli dags att ta tag i eldragandet till min frånfläktsmotor eller vad man skall kalla det. jag har tänkt mig att ha det så här:
jag har två badrum, i varje badrum vill jag ha en timer som forserar fläkten när man till exempel dushar. så säg att ventilationskillen ställer in fläkten på 2 och när jag trycker på knappen i något av mina badrum så drar fläkten i gång för fullt under 30 minuter för att sedan återgå till läge 2.
hur skall man lösa det?? jag har förstått att jag behöver ha en varvtalsreglerare sittandes uppe vid fläkten.(är det en sån här jag skall ha då?? http://www.elbutik.se/product.html?product_id=120522&search_page= ) eller finns det billigare? då den aldrig kommer synas...??
vad skall jag ha i badrummen och hur skall jag dra det hela?? tack så länge...
jag har två badrum, i varje badrum vill jag ha en timer som forserar fläkten när man till exempel dushar. så säg att ventilationskillen ställer in fläkten på 2 och när jag trycker på knappen i något av mina badrum så drar fläkten i gång för fullt under 30 minuter för att sedan återgå till läge 2.
hur skall man lösa det?? jag har förstått att jag behöver ha en varvtalsreglerare sittandes uppe vid fläkten.(är det en sån här jag skall ha då?? http://www.elbutik.se/product.html?product_id=120522&search_page= ) eller finns det billigare? då den aldrig kommer synas...??
vad skall jag ha i badrummen och hur skall jag dra det hela?? tack så länge...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Samma tankegångar som jag hade tidigare i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/60083-styra-franluftsflaekten-fran-flera-rum.html
Skall du använd den trafon som syns på bilden måste du ha ett relä också.
Växling av hastighet i den trafon görs med en växlande kontakt (reläet då)
Låt knapparna styra reläet.
Vill du ha tidsstyrning från knapparna, sätter du vanliga tryckknappar och sedan ett ridrelä som styr själva trafon.
Växling av hastighet i den trafon görs med en växlande kontakt (reläet då)
Låt knapparna styra reläet.
Vill du ha tidsstyrning från knapparna, sätter du vanliga tryckknappar och sedan ett ridrelä som styr själva trafon.
nej, jag måste inte ha den trafon om det finns saker som passar bättre eller är enklare att installera. hur menar du med ett relä?? hur fungerar det?? har ni några andra förslag på vilka produkter jag skall använda???
tack...
tack...
TRANSFORMATOR REU 1.5 5-STEG Från Systemair
http://www.produal.se/
Tryckknapp Lap 5 parallellt med varandra via potentialfria kontakten
Det går at göra med ett relä ,det blir nog någon tusing billigare.
Jag kör mitt system såhär och använder forceringen på sommartid som lite nattkylfunktion
http://www.produal.se/
Tryckknapp Lap 5 parallellt med varandra via potentialfria kontakten
Det går at göra med ett relä ,det blir nog någon tusing billigare.
Jag kör mitt system såhär och använder forceringen på sommartid som lite nattkylfunktion
nu är det riktigt snurrigt...
när jag googlar på TRANSFORMATOR REU 1.5 5-STEG så får jag upp den som finns på min bild, så den verkar ju fungera. när jag googlar på Lap 5 så finner en timer som verkar ha samma funktion som de som jag har i min bild från eljo. är det någon skillnad? är det någon som kan länka till ett sånt relä jag behöver?? så jag får kläm på vad det är och hur jag skall använda det...?? tusen tack...
när jag googlar på TRANSFORMATOR REU 1.5 5-STEG så får jag upp den som finns på min bild, så den verkar ju fungera. när jag googlar på Lap 5 så finner en timer som verkar ha samma funktion som de som jag har i min bild från eljo. är det någon skillnad? är det någon som kan länka till ett sånt relä jag behöver?? så jag får kläm på vad det är och hur jag skall använda det...?? tusen tack...
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det funkar med de grejer du har, men problemet du får är att transformatorn inte har någon egen växlingsfunktion utan det krävs att någon annan enhet växlar mellan de två lindningar som finns.
Det går att göra med endast en enda timer då den växlar mellan två lägen beroende på om den är på eller av. Det är alltså timern som väljer 1 av de 2 hastigheter som transformatorn lämnar.
MEN, det fungerar bara om man endast har en (1) timer. Vill man har flera timers så krävs ett relä som istället utför växlingen. Då låter man istället alla timers styra reläets läge parallellt. Det räcker alltså med att minst en timer är på för att reläet ska vara i på-läget.
Vad för relä som avses vet elektrikern som kopplar in. För det här är inte det enklaste att koppla själv även fast principen egentligen inte är svår.
Det går att göra med endast en enda timer då den växlar mellan två lägen beroende på om den är på eller av. Det är alltså timern som väljer 1 av de 2 hastigheter som transformatorn lämnar.
MEN, det fungerar bara om man endast har en (1) timer. Vill man har flera timers så krävs ett relä som istället utför växlingen. Då låter man istället alla timers styra reläets läge parallellt. Det räcker alltså med att minst en timer är på för att reläet ska vara i på-läget.
Vad för relä som avses vet elektrikern som kopplar in. För det här är inte det enklaste att koppla själv även fast principen egentligen inte är svår.
Lap 5 och eljo knappen har nog samma funktion .
Har för mig att det är nått skumt med eljo knappen....
Men det är nog den med diod inikering som inte funkar till vissa styrsystem ..
men behöver du inte tänka på.
Det finns trafos med en eller två rattar på
Den med två rattar växlar liksom mellan de valda hastigheterna.
Eller ett relä typ detta E4023130 hos elektroskandia + sockel
Har för mig att det är nått skumt med eljo knappen....
Men det är nog den med diod inikering som inte funkar till vissa styrsystem ..
men behöver du inte tänka på.
Det finns trafos med en eller två rattar på
Den med två rattar växlar liksom mellan de valda hastigheterna.
Eller ett relä typ detta E4023130 hos elektroskandia + sockel
För att krångla till det hela lite mer..
Det blir nog billigare att sätta 2st vanliga strömbrytare och montera in fjädrar, så den blir återfjädrande och köpa ett tidrelä som du monterar i hop med det andra reläet .
än att köpa 2st timer.
.....Kan man krångla till det skall man väl gör det

Det blir nog billigare att sätta 2st vanliga strömbrytare och montera in fjädrar, så den blir återfjädrande och köpa ett tidrelä som du monterar i hop med det andra reläet .
än att köpa 2st timer.
.....Kan man krångla till det skall man väl gör det
Precis det jag förslår, fast tidreläet kan ofta styra trafon direkt (inga större effekter).b2b2 skrev:
Har gjort så på många ställe och alla är nöjda, fördelen är att man kan välja ett återfjädrande knapp som passar med andra strömbrytare i badrummet.
nu har jag funderat en del... denna lösningen är ju inte jättebillig... 
behövs den verkligen??? om jag skulle skippa detta och bara sätta en trafo vid fläkten vilken trafo skall jag använda då?? eller skall man köpa den trafon med två vred och förbreda med alla rör så att det bara är att ordna den sista delen med de två återfjädrande knapparna och tidsrelät? eller skall man nöja sig med en knapp som forserar i det badrum som används mest?? vad tror ni???
tack...
behövs den verkligen??? om jag skulle skippa detta och bara sätta en trafo vid fläkten vilken trafo skall jag använda då?? eller skall man köpa den trafon med två vred och förbreda med alla rör så att det bara är att ordna den sista delen med de två återfjädrande knapparna och tidsrelät? eller skall man nöja sig med en knapp som forserar i det badrum som används mest?? vad tror ni???
tack...
Just den tvåhastighetstrafon är rejält dyr, alternativ kan vara att ta trafon för bara en hastighet och sätta den så att du kommer åt att ändra hastighet när du vill.
Är mest att man vill köra mer luftflöde på sommaren och lite lägre på vintern.
Vill du ha trafo av samma fabrikat så är det RE1.5 som gäller vid en hastighet.
Är mest att man vill köra mer luftflöde på sommaren och lite lägre på vintern.
Vill du ha trafo av samma fabrikat så är det RE1.5 som gäller vid en hastighet.
jag är inte så jättenoga med att det måste vara systemair. bara jag får det att fungera...