Det är ju det jag menar... Vanliga sladdströmställare är nästan alltid enpoliga.

electrocuted skrev:
just av den anledningen borde ju sladdströmbrytare vara 2-poliga, tänk om man ska byta glödlampa i bordslampan och bara bryter med brytaren, tar ett stadigt grepp om glödlampan med en svettig hand och en svettrand rinner ner på gängan som är spänningssatt:eek: jag var lite ironisk här, men även om det är långsökt så finns ju risken...
EU lär införa varningstexter på lampsocklar, sladdströmbrytare och bordslampor inom en snar framtid..
Nog för att man genom åren hälsat på en del "disktrasor" men så mycket handsvett finns det nog ingen som har! :rolleyes:

Det finns ju 2-poliga brytare också men det är ju en kostnadsfråga.... Grundproblemet med lampor är ju egentligen den livsfarliga edisonfattningen som borde ha förbjudits för länge sedan av elsäkerhetsskäl.

F@n också, OT igen... :p

Något förbud mot enpoliga brytare som ibland endast bryter nollad finns väl knappast?

Den stundande övergången från glödlmapor till lågenergialternativ vore ett utmärkt tillfälle att även fasa ut den livsfarliga E27 fattningen.
E14 är väl acceptabel, men den är ingen höjdare den heller..

För att vara lite mer OT. För många år sedan såg jag ett TV-program där en uppfinnare visade en typ av lampsockel som automatiskt blev strömlös om det inte satt någon lampa i den. Minns inte om den var E27-kompatibel men den verkade klart vettig.

Risken med E27 är att det framför allt kommer att tillverkas nya lampor som är kompatibla (LED och LE) och därmed sitter vi kvar med skräpet... Det bästa, iom att glödisarna försvinner vore atte det kom ett förbud mot nytillverkning av armaturer med dessa socklar men då måste det fram kostnadseffektiva alternativ.

Alternativ finns redan.
Det finns ett par olika socklar avsedda för kompaktlysrör.

En annan variant vore väl att använda en vanlig europlug som lampsockel.

ampz skrev:
Alternativ finns redan.
Det finns ett par olika socklar avsedda för kompaktlysrör.
Jo, men jag tror att det behövs nånting mera universellt som kan ta olika typer av lampor, gärna LED, LE och halogen.

Den finns redan: GU10 :)

Amerikanarna förbättrade situationen något när dom införde polariserade stickproppar. Fasen (det smala stiftet i kontakten) är alltid ansluten till bottenkontakten i lamphållaren.

Fast nu finns det ju JFB..

snaggletooth skrev:
Den finns redan: GU10 :)
I och för sig. Men alldeles för lätt att få ur lampan och inte petskyddat vad jag vet. Kinkig? Vem? Jag? :rolleyes:

Sitter kompaktlysrörens elektronik i sockeln eller i lampan?
Sitter elektroniken i lampan så är det inget som hindrar att den sockeltypen används för andra typer av lampor.

Petskydd... När dom börjar kärva måste man slå i schukokontakterna med hammare.

mycke_nu skrev:
Amerikanarna förbättrade situationen något när dom införde polariserade stickproppar. Fasen (det smala stiftet i kontakten) är alltid ansluten till bottenkontakten i lamphållaren.

Fast nu finns det ju JFB..
ja, och just det var faktiskt väldigt smart av dom! vi skulle behöva såna stickproppar här också, då kan man ju förvissa sig om att sladdströmbrytaren bryter fasen som går till bottenstiftet i E27:an och vips är problemet ur världen, för inte tycker jag att vis ska skrota E27, den har hängt med i över ett sekel, så det är bevis nog för att behålla den.

Vilket problem????? har det hänt en hop med olyckor som jag har missat? eller är det mera teoretiska funderingar

electrocuted skrev:
ja, och just det var faktiskt väldigt smart av dom! vi skulle behöva såna stickproppar här också, då kan man ju förvissa sig om att sladdströmbrytaren bryter fasen som går till bottenstiftet i E27:an och vips är problemet ur världen, för inte tycker jag att vis ska skrota E27, den har hängt med i över ett sekel, så det är bevis nog för att behålla den.
Byt till franska uttag då? Dom är ju kompatibla med så gott som varenda elektrisk pryl vi har i sverige, med skillnaden att de är polariserade.

ampz skrev:
Byt till franska uttag då? Dom är ju kompatibla med så gott som varenda elektrisk pryl vi har i sverige, med skillnaden att de är polariserade.
ja både polen och frankrike kör med de uttagen, men det är väl inte mer än hälften av mina stickproppar som har hålet för jordpinnen, alla gjutna stickproppar verkar ha det, men öppningsbara verkar sakna det.. men sen så ska ju uttagen kopplas rätt också, och mig veterligen är det inte nån L/N märkning ens i de uttagen (vilket jänkarna har) så det blir ju olika beroende på vem som kopplar..

Det är visst lag på att L och N ska kopplas rätt i de uttagen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.