3 049 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Dimension kopplingstråd i central
Vilken dimension på kablar bör jag använda för internkopplingen mellan säkringar och utgående plintar?
Till säkringarJFB PE skenor från fasskenor mm använder jag 6mm2.
Rimligen bör jag ha minst 1,5mm på 10 resp 13A, 2,5 till 16A osv, mao minst lika utgående kabelarea för resp säkring.
Frågan är skall man kosta på sig att använda 2,5mm2 till allt upp till 16A.
Till säkringarJFB PE skenor från fasskenor mm använder jag 6mm2.
Rimligen bör jag ha minst 1,5mm på 10 resp 13A, 2,5 till 16A osv, mao minst lika utgående kabelarea för resp säkring.
Frågan är skall man kosta på sig att använda 2,5mm2 till allt upp till 16A.
Att sträckan är kort gör inte att man bör använda klenare areor, med en 16 A säkring som kan belastas med kanske 20 A under rätt lång tid så får man värme i ledningen (1,5 mm2) som efter en tid med säkerhet förstör plasten på tråden
Man kan gå ner i arean i en central men å gäller det interna ledningar från tex ett skensystem till en gruppcentral, men då måste man beräkna vilken last som ledningen maximalt kan få och anpassa arean efter det. Från gruppsäkringar till en kopplingsplint går man inte ner på arean för att sedan gå upp igen.
Känns ju rätt meningslöst att sitta att räkna på om det går för att kanske komma fram att det precis håller sig inom gränsen, istället för att köpa på sig några "kabelsnuttar" 2.5mm2 och veta att man har en riktigt dimesionerad central
Mnja, kabeln kommer att bli lika varm oberoende av kabellängd. Däremot blir spänningsfallet inte så stor skillnad på. Men isoleringen kan ta stryk om man lastar hårt.sa3afc skrev:
Dra 2.5 mm till alla plintar,lättare att få snyggt.
Klart, nästa kund.
Klart, nästa kund.
Klicka här för att svara