9 633 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Lucka eller kopplingsbox för infällnad?
Var kan man hitta diskreta luckor man kan montera i gipsvägg för åtkomst av utrymme bakom? Ska gömma trafos bakom den ovan undertak, en liten inspektionslucka eller vad man ska kalla det?
Tips? Räcker om man får in en eller två händer i hålet egentligen så det behöver inte vara särskilt stort format.
Edit: En inspektionslucka är nog vad jag letar efter, men var finns dom att köpa enklast?
Tips? Räcker om man får in en eller två händer i hålet egentligen så det behöver inte vara särskilt stort format.
Edit: En inspektionslucka är nog vad jag letar efter, men var finns dom att köpa enklast?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
För själva trafon räcker det nog att du kan få in en hand och dra ut den om sladdarna är tillräckligt långa. Men sedan beror det ju på hur sladdarna är inkopplade i andra änden. Om du har en anslutningssladd till trafon så behöver du ju en dosa att koppla in den i också, och dosan måste vara åtlomlig för arbete.
Tänk också på att om du inte har trafon i en "riktig" kopplingsbox, så måste 230V anslutningen vara via en kabel, du får inte ha fri FK tråd inne i ett utrymme som unte är isolerat.
Tänk också på att om du inte har trafon i en "riktig" kopplingsbox, så måste 230V anslutningen vara via en kabel, du får inte ha fri FK tråd inne i ett utrymme som unte är isolerat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Elbutik har något de kallar för transformatorgömma, dock inte så infälld. Men det kanske går att lösa med den ändå.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=122377&search_page=

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=122377&search_page=

Finns i alla möjliga storlekar och färger på de flesta större byggvaruhus. T.ex. K-rauta har från 15x15cm (http://www.k-rauta.se/bygg_2319.htm) till 60x60 cm (http://www.k-rauta.se/bygg_9626.htm)Fraggo skrev:
En annan diskret variant som jag har kört med är att helt enkelt ha ett hål fräst med T80-fräsen in i det lilla utrymmet där transformatorn ligger. Förutsätter förvisso att man inte har för stora händer eller transformator, men i mitt fall går det utmärkt att fiska ut den genom det hålet och därmed täcka hålet med ett vanligt täcklock för kopplingsdosor.
Tror det där är något det fuskas friskt med. Har sett både i mitt hus och hos flera kompisar att det är just friliggande FK inne i utrymmen för transformatorer och det är gjort av elektriker. Torde väl inte vara någon större risk egentligen, men visst, det är ju inte rätt.hempularen skrev:
Herre jösses! Jag har precis slängt en exakt likadan lucka. Trodde den kostade max 150:-. Helt otroligt att de vill ha drygt 500:- för den. Gångjärnskonstruktionen med två nitar är skrattretande dålig. Hela idéen med att luckan kilar sig själv och att man skall använda en liten skruvmejsel i ett slitsat hål för att bända upp den andas också undermålig design och kvalité.
Jag byggde en ny "lyxlucka" i borstad rostfri plåt. Använde magneter för att hålla den stängd och sedan ett litet specialbeslag från IKEA som puttar ut dörren när man trycker in luckan lite. Trycker in den en gång till och beslaget stannar kvar igen. Allt som allt tog det en och en halv timme och kostade knappt 300:- i material. Har byggt motsvarande i tunn MDF vid andra tillfällen då jag velat att att den skall vara osynlig istället. Då kostar det under 100:- inklusive allt. Så har du tid, verktyg och ork är det billigare och bättre att bygga något eget.
Jag byggde en ny "lyxlucka" i borstad rostfri plåt. Använde magneter för att hålla den stängd och sedan ett litet specialbeslag från IKEA som puttar ut dörren när man trycker in luckan lite. Trycker in den en gång till och beslaget stannar kvar igen. Allt som allt tog det en och en halv timme och kostade knappt 300:- i material. Har byggt motsvarande i tunn MDF vid andra tillfällen då jag velat att att den skall vara osynlig istället. Då kostar det under 100:- inklusive allt. Så har du tid, verktyg och ork är det billigare och bättre att bygga något eget.
Redigerat:
Luckan ska täckas med samma tapet som väggen ska ha, funktionen och måtten är viktigare än utseendet.. 
Vi rev taket nu ikväll, märks att det är mycket jobb.. takdosor som fördelar matningar till olika rum överallt, jag som inte vill ha kvar några takdosor av estetiska skäl.. blir ett jävla jobb att fixa till märkte jag. Jaja..
Vi rev taket nu ikväll, märks att det är mycket jobb.. takdosor som fördelar matningar till olika rum överallt, jag som inte vill ha kvar några takdosor av estetiska skäl.. blir ett jävla jobb att fixa till märkte jag. Jaja..
Klicka här för att svara