Härom dagen gick huvudsäkringen för en av faserna. Det mystiska var att glödlampor (på denna fas?) lyste som om de vore dimmade på halvfart. Vad berodde detta på? Jag har inte "felsökt", men funderat lite. Kan det vara så att ström läcker över via t.ex. 3-fasmotor i värmepumpen eller låter det som felkopplingar. Allt funkar klockrent före och efter byte av 25A huvudsäkring.

Jag ringde värmepumpsservice för att få igång pumpen och de kände igen fenomenet men hade ingen förklaring. Elektrikern på jobbet var lite mer förbryllad.

Ja, det beror på backström genom trefasmaskiner. Helt normalt.

Om elektrikern på jobbet blir förbryllad för "backspänning" bör han nog endera ta fram nån gammal skolbok eller fundera på att byta jobb. Det är helt normalt i en anläggning där det finns både en fas och två eller/och tre faslaster

Finns väl ingen elektriker som inte hört talas om detta? Men den här kanske är för "grön"?

Även om man är grön och inte har upplevt alla fenomen i verkligheten tycker man ju att även en nyutbildad elektriker borde ha ett hum om ohms lag, trefaslära samt viss slutledningsförmåga...

Har man nyss gått ut skolan vet man inte så mycket om verkligheten.. De lär man sig då man jobbat ett tag, inte i skolan (tyvärr)

Har man nyss gått ut skolan så ska man vara lärling ett tag innan han åker ut och jobbar...

Betala inte för elektrikern.....

eller påpeka detta för hans chef...

Typisk grej en av våra el-lärare körde med i gymnasiet. Dylik backspänning och hur den kan yttra sig fanns inte upptaget någonstans i den samlade litteraturen, där beskrivs endast väl fungerande scenarion. Läraren gillade inte detta och kunde "ställa till" med lite av varje innan vi kom till lektionen och skulle rita, räkna och koppla. Annars är det som sagt på praktiken man får lära sig lite effektiv felsökning och andra små tjyvknep. Tilllaggas bör att jag själv läst el endast på gymnasienivå. Yrkeserfarenhet kanske 2 månader....sammanlagt.....:o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.