6 908 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Placering av "Thorsmans skena"
Sida 1 av 2
I mitt nya arbetsrum tänkte jag mig ha en thorsmans skena. Vet inte vad det igentligen heter, men elektrikern förstod precis. D.v.s en list med uttag över arbetsbänken.
Jag håller på och murar innerväggar och har en kanal i ett hörn där el och nätverk kommer från taket. Jag skall göra en öppning i höjd med skenan och undrar om dessa sätts på någon speciell höjd från golvet, eller det bestäms helt av höjden på arbetsbänken.
Jag håller på och murar innerväggar och har en kanal i ett hörn där el och nätverk kommer från taket. Jag skall göra en öppning i höjd med skenan och undrar om dessa sätts på någon speciell höjd från golvet, eller det bestäms helt av höjden på arbetsbänken.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Bestäm själv tycker jag. En bit ovanför skulle jag nog vilja ha den.
Antar du tänker på frontline fönsterbänk? Dom sätter man ju av praktiska skäl och placeringen blir således där det känns mest praktiskt. Som Rikard skriver, där du vill ha den + lite marginal.
Hoppas du inte glömde fråga honom om priset först...
Hoppas du inte glömde fråga honom om priset först...
STOPP.
sök på TEK-123 thorsmans.
Jag antar att det är det du söker.
Denna kanal placerar du "UNDER" skrivbords höjd, ca 60-70 cm.
Samt att du fäller in denna i väggen.
Det finns en variant som man kan sänka in (bygga in) i väggen men den är ganska dyr, men ta den vanliga TEK-123 och fräset ett spår i väggen.
Du kommer inte att ångra dig.

sök på TEK-123 thorsmans.
Jag antar att det är det du söker.
Denna kanal placerar du "UNDER" skrivbords höjd, ca 60-70 cm.
Samt att du fäller in denna i väggen.
Det finns en variant som man kan sänka in (bygga in) i väggen men den är ganska dyr, men ta den vanliga TEK-123 och fräset ett spår i väggen.
Du kommer inte att ångra dig.

el_richard:
Precis en sådan jag söker. Dock förstår jag inte varför man placerar den UNDER arbetsbordet. I mitt fall är det till ett labbutrymme där jag behöver kraft och nätverk.
Det hela skall monteras mot en lättbetongvägg (100mm; innervägg).
saltrulle:
jag blev ju lite lätt nervös. Jag har inte frågat om priset för jag antog att en aluminiumprofil (ok med speciella dos/lock möjligen) inte kunde vara så dyr.
Precis en sådan jag söker. Dock förstår jag inte varför man placerar den UNDER arbetsbordet. I mitt fall är det till ett labbutrymme där jag behöver kraft och nätverk.
Det hela skall monteras mot en lättbetongvägg (100mm; innervägg).
saltrulle:
jag blev ju lite lätt nervös. Jag har inte frågat om priset för jag antog att en aluminiumprofil (ok med speciella dos/lock möjligen) inte kunde vara så dyr.
650 kr för 2,5 meter får en el-firma betala för den plus moms.
Men ska du ha den i labbet, då duger det med utanpåliggande....
Aluminium 1300 + moms för 2,5 meter....
Nja, inte billigt, men snyggt när det är klart.
Men ska du ha den i labbet, då duger det med utanpåliggande....
Aluminium 1300 + moms för 2,5 meter....
Nja, inte billigt, men snyggt när det är klart.
uttag ca 160 + moms, i inköp för en el-firma.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Ovan eller under beror ju på vad man ska ansluta för pryttlar och hur dessa används. Är det lödkoven, spänningsagg eller ngt liknande så använder jag skenan över bänk. Ska du vinkelslipa, sticksåga, borra eller ngt sådant är det ett rent h-e med en sladd över bänkskivan. Den hamnar ALLTID precis där den inte ska vara = över/under arbetsstycket...
Hemma i "vanliga" alltmöjligtverkstaden har jag uttag både över och under. Vanliga schuko över och råtuffa (stora strömslukare) under samt tryckluften. Hemma i smedjan har jag endast luft och ström under då sladdar och slangar alltid är i vägen annars med den "brötiga" verksamheten som där föreligger.
I en mer enodlad labbmiljö så ser jag ingen anledning att ha uttagen under bänken. Du riskerar då mest att riva ner alla dyra instrument om bänkskivan ska kantas av apparatsladdar.
Hemma i "vanliga" alltmöjligtverkstaden har jag uttag både över och under. Vanliga schuko över och råtuffa (stora strömslukare) under samt tryckluften. Hemma i smedjan har jag endast luft och ström under då sladdar och slangar alltid är i vägen annars med den "brötiga" verksamheten som där föreligger.
I en mer enodlad labbmiljö så ser jag ingen anledning att ha uttagen under bänken. Du riskerar då mest att riva ner alla dyra instrument om bänkskivan ska kantas av apparatsladdar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Oerhört praktisk sak, jag har ändrat om min skena några gånger (flyttat och lagt till) och sedan kan man ställa små saker ovanpå, burkar med skruvar, små kretskort och julkort.
Felet är att det är dyra leksaker. Plastmodellen duger bra.
Protte
Felet är att det är dyra leksaker. Plastmodellen duger bra.
Protte