Har sett att det finns batteridrivna rumstermostater för att koppla 230V-laster. Men det jag undrar över, hur länge räcker batterierna? Det kan väl inte vara så att de skickar en massa ström genom reläet hela tiden? Någon som vet hur de är kopplade internt, samt om batterierna räcker längre än ett år trots ivrigt till/frånkopplande?

Varför måste du tvunget driva termostaten med batteri om det finns 230V
i närheten?

Har du någon länk till den här termostaten?

Det finns impulsdrivna reläer som man ställer om genom att bara skicka en puls till dem. Ingen konstant hållström alltså. Men som sagt, känns lite onödigt om man har tillgång till 230V. :confused:

Redigerat:
Trådlösa rumsgivare/termostater brukar gå på batteri.

Peter2400 skrev:
Varför måste du tvunget driva termostaten med batteri om det finns 230V
i närheten?
Det gör det inte, eller rättare, det finns ingen nolla i närheten. Termostaten skall vara potentialfri.

Det är en 230V signalledning som skall brytas/slutas för att signalera till elvärmestyrning. En mekanisk termostat är annars vanlig, men jag gillar elektroniska termostater bättre.

Trådlös är ett alternativ faktiskt, slipper jag dra kabel samt kan pröva bästa stället för termostaten. Men jag har inte hittat någon passande. Skall kanske leta bättre. Och då skall mottagaren säkert ha fas och nolla, och jag är inte hundra på att det finns i närheten av elvärmestyrningen. Skall kollas.

Här är länken till Kjelles elektroniska termostat.

http://www.kjell.com/content/templa...item=67181&path=304000000,325000000,343500000

Redigerat:
Inget jag skulle lita på när det gäller att hålla värmen i en kåk. Man vill ju kunna vara borta en vecka mitt i smällkalla vintern utan att riskera att saker fryser sönder pga ett slut batteri. Till en AC däremot, eller något annat som inte går sönder om det stannar.

Det finns ju gott om trådlösa termostater till golvväremsystem och liknande, så helt vanvettitg kan det inte vara.

Äsch, nu beställde jag en mekanisk termosta, lite EKRK 3G1.5, lettiklammer och verktyg. Så får vi se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.