1 107 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Spottar i badrum
Jag tänker sätta spottar i taket när jag renoverar duschrummet.
Tänkte mig att behålla bef,. tak och sätta panel under ev. på nya reglar beroende på hur mycket plats spottarna behöver. Går ev att gröpa ur bef. tak (gips med glasull ovanför) också då det finns en våning över.
Frågan är vilka regler som gäller:
1. Kan man ha 230 V spottar?
2. Kan man lägga ev. trafo i undertaket?
3. Vilken IP klassning krävs?
4. Gäller den även lågvoltsspottar.
5. Kan jag sätta en spott rätt över duschen?
6. Hur många spottar och med vilken effekt är rimligt i ett rum på knappt 2 x 3 m? Tänkte mig dimmer på dom
Tänkte mig att behålla bef,. tak och sätta panel under ev. på nya reglar beroende på hur mycket plats spottarna behöver. Går ev att gröpa ur bef. tak (gips med glasull ovanför) också då det finns en våning över.
Frågan är vilka regler som gäller:
1. Kan man ha 230 V spottar?
2. Kan man lägga ev. trafo i undertaket?
3. Vilken IP klassning krävs?
4. Gäller den även lågvoltsspottar.
5. Kan jag sätta en spott rätt över duschen?
6. Hur många spottar och med vilken effekt är rimligt i ett rum på knappt 2 x 3 m? Tänkte mig dimmer på dom
tog nyss en paus från mitt takmonteringa av spotta i badrummet. Jag köpte billiga 230 spottar på kjell & com så slipper du trafos . Verkar funka bra
sitter 50w i dem och jag tänkte sätta dimmer på de. Hellre många spottar så man har bra ljus och tycker man det blir för starkt använder ju dimmern
jag kör med ip44
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
1. Ja, dock inte i Område 0 (invändig del av badkar)
2. Ja
3. Område 0: IP67 12V, Område 1 (0,6m från duschhuvud): IP44, Område 2: IP21 1,5m över golv, Område 3: IP21
4. Ja
5. Ja, beroende på avstånd och kapslingsklass
6. Det beror på hur mycket ljus du vill ha. 5 eller 6 35W och dimmer kan vara lämpligt om du vill ha ordentligt städljus
2. Ja
3. Område 0: IP67 12V, Område 1 (0,6m från duschhuvud): IP44, Område 2: IP21 1,5m över golv, Område 3: IP21
4. Ja
5. Ja, beroende på avstånd och kapslingsklass
6. Det beror på hur mycket ljus du vill ha. 5 eller 6 35W och dimmer kan vara lämpligt om du vill ha ordentligt städljus
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De flesta rekommenderar 12V. Längre livslängd, färre lampbyten, bättre ljus, mindre ström
Till fördelarna kommer det än lite nackdelar som begränsad livslängd på elektroniska trafos (vanligast) lite mer omständig installation. Skillnaderna i ljusutbyte livslängd mm. är oftast av marginell betydelse då dom för det mesta dimmras
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Mindre effekt men mera ljus - kanske var lite otydlig 
Det är ju exakt detta som är mardrömmen för en ny villaägare.warwick skrev:tog nyss en paus från mitt takmonteringa av spotta i badrummet. Jag köpte billiga 230 spottar på kjell & com så slipper du trafos . Verkar funka brasitter 50w i dem och jag tänkte sätta dimmer på de. Hellre många spottar så man har bra ljus och tycker man det blir för starkt använder ju dimmern
jag kör med ip44
Föregående ägare har köpt billiga spottar, sätter upp dem utan tillräcklig luftspalt och eller utan kåpa, fel monteringssätt, fel kabel och fel typ av spot.
http://www.eio.se/Media/Nyheter/Sidor/Hemmafixarestruntarielregler.aspx
http://www.eio.se/Media/Nyheter/Sidor/Popularalamporkostarmiljoner.aspx
Klicka här för att svara