Det sitter en elcentral i ett toalettutrymme på vårat Folketshus på orten. Det är ju inget vått utrymme eftersom det inte finns någon dusch installerad vilket gör denna installation helt laglig.. eller? För det finns väl inga andra krav bara för att det är ett ställe för allmänheten? Borde ju isf ändå gå att hänvisa till reglerna som fanns då, när den installerades..

Räv3n skrev:
För det finns väl inga andra krav bara för att det är ett ställe för allmänheten?
Har den lås? Det känns som ett rimligt krav på en elcentral i allmänn miljö, man vill ju inte att vem som helst skall kunna öppna och pilla i den. Men det kanske faller utanför vad elsäkerhetsföreskrifterna skall reglera?

Redigerat:
Helt OK. Toalett räknas som torrt icke brandfarligt utrymme. Beror väl iofs på hur mycket bönor besökarna har ätit förstås! :D

Lås är väl lämpligt om skåpet sitter så lågt att barn kan komma åt det.

Dessutom är kanske folketshus inte byggdes detta årtionde så man måste väl kolla vad som gällde vid byggnads tidpunkten ...

Om den har lås vet jag inte då jag inte sett den själv.. är ingen flitig Folketshusbesökare *L*
Det var min far som ställde frågan då han sitter med i verksamhetsrådet där..

Man kan väl anta att det är en gammal plåtcentral som sitter på omkring 1800mm höjd.. och då säkert oxå utan lås. Elen är säkert från 60-70-talet någongång med vissa kompletteringar.

Men vi kan väl då iaf fastslå att installationen är fullt laglig, men kanske inte det bästa alternativet.. alltså precis som jag sa till honom när han ringde och ställde frågan..

Det är väl perfekt om man kan stå på toaletten vid arbete i centralen. Då slipper man släpa med sig stegen in, plus att man står isolerat ;) :D

Räv3n skrev:
Om den har lås vet jag inte då jag inte sett den själv.. är ingen flitig Folketshusbesökare *L*
Det var min far som ställde frågan då han sitter med i verksamhetsrådet där..

Man kan väl anta att det är en gammal plåtcentral som sitter på omkring 1800mm höjd.. och då säkert oxå utan lås. Elen är säkert från 60-70-talet någongång med vissa kompletteringar.

Men vi kan väl då iaf fastslå att installationen är fullt laglig, men kanske inte det bästa alternativet.. alltså precis som jag sa till honom när han ringde och ställde frågan..
Jag tror toaletten har lås. :D:D:D

Kunde inte låta bli....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.