Floppman skrev:
Säkringarna på vinden är dina servissäkringar, de satte man förr då friledningen ev inte var avsäkrad i stolpen. Mätarsäkringarna sitter intill mätaren, och de måste du ha kvar. Är du säker på att de ligger efter mätaren? Har aldrig varit med om det. En korrekt installation idag ska ha mätarsäkringar ->Mätare-> Huvudbrytare.
Tänk om jag hade tagit fram ficklampa och mätverktyg från början. Då ahde vi nog sparat sådär 25-30 inlägg..

Idag är anslutningen servissäkringar-> Huvudsäkringar->huvudbrytare->mätare->gruppsäkringar.

Ny norm gör att jag då skall ha servissäkringar-> Huvudsäkringar->mätare->huvudbrytare->gruppsäkringar. Vilket dessutom gör att huvudbrytaren kan sitta utanför mätartavlan, mao en ny på dinskena. Rätt?

Idag är allt i min elanläggning förutom själva installationutrymmet på mätaren oplomberat. Jag kommer åt såväl huvudsäkringar, som Huvudbrytare. Jag har i princip lagt ner iden med att flytta upp mätaren på ny mätartavla. Det blir för krångligt med alla regler hur utrymmen skall plombers, godkännde av nätägare mm. Jag hålar ut hagerskåpet i ryggen och sätter det nya skåpet över. När frontar mm är på så kommer det aldrig synas. dessutom sporrar det mig säkert att dra ner markkabel lite snabbare också.

Ang. oron att behöva springa upp på vind och byta. Du kan ju kolla passkontakterna där uppe och se om det inte går att skruva i större säkringar. Jag har 25A servissäkringar där kabeln kommer in, men 20A huvudsäkringar. I och för sig är det kanske ett jobb för kraftbolaget. Kolla med dom

Flytta ut mätaren. Kraftverket brukar stå för arbetet med kabeln före mätaren.

Rrrrr skrev:
Flytta ut mätaren. Kraftverket brukar stå för arbetet med kabeln före mätaren.
Har redan kollat. De står för Material, jag får gräva samt stå för mätarskåp. Som jag skrivit tidigare i tråden, tycker jag inte ett fasadskåp blir br apå fasaden, där den hamnar. Jag störs inte av att mätaren sitter inne. Jag har mer än tillräckligt med plats i mitt skåp.

Floppman skrev:
Säkringarna på vinden är dina servissäkringar, de satte man förr då friledningen ev inte var avsäkrad i stolpen. Mätarsäkringarna sitter intill mätaren, och de måste du ha kvar. Är du säker på att de ligger efter mätaren? Har aldrig varit med om det. En korrekt installation idag ska ha mätarsäkringar ->Mätare-> Huvudbrytare.
Fär ngt år sedan grävde kraftbolaget ner ledningen till gården. Jag började bli alldeles för tjenis med tjejerna på kundtjänst men det hjälpte! Noll strömavbrott sedan dess och detta är mitt i Gudrunland!

Men till saken. Huvudskåpet hänger på utsidan av verkstadsväggen och kabeln går upp ur mark längs väggen. Samma gamla kabel så jag antar att den nya skarvats på i mark strax under skåpet. Omedelbart är det säkringar, sedan huvudbrytare, mätare och från den uppdelat till gruppsäkringar in till boningshus, verkstad, ladugård, gäststugan, traktorgaraget, mm. Ligger detta i fel ordning då? Är säkringarna innan HB att betrakta som servis-, mätar- eller huvudsäkringar? Eller sitter servisen i utedasset som kraftbolaget har smällt upp i grannens kohage och säkringarna till respektive byggnad är att betrakta som huvudsäkringar? Hela elsystemet på gården är uppbyggd för många år sedan av en nu ihjälalkad lokal elektriker så det är stor elsanering på g. Tänkte börja i rätt ände iaf...

Lånar tråden såhär då jag oxå vill bygga ett nytt huvudskåp då det både utom och innan börjar bli riktigt sjaskigt men placeringen i sig är helt ok. Men det kunde vara bra att veta vilka säkringar som är vilka.

gillet76 skrev:
Fär ngt år sedan grävde kraftbolaget ner ledningen till gården. Jag började bli alldeles för tjenis med tjejerna på kundtjänst men det hjälpte! Noll strömavbrott sedan dess och detta är mitt i Gudrunland!

Men till saken. Huvudskåpet hänger på utsidan av verkstadsväggen och kabeln går upp ur mark längs väggen. Samma gamla kabel så jag antar att den nya skarvats på i mark strax under skåpet. Omedelbart är det säkringar, sedan huvudbrytare, mätare och från den uppdelat till gruppsäkringar in till boningshus, verkstad, ladugård, gäststugan, traktorgaraget, mm. Ligger detta i fel ordning då? Är säkringarna innan HB att betrakta som servis-, mätar- eller huvudsäkringar? Eller sitter servisen i utedasset som kraftbolaget har smällt upp i grannens kohage och säkringarna till respektive byggnad är att betrakta som huvudsäkringar? Hela elsystemet på gården är uppbyggd för många år sedan av en nu ihjälalkad lokal elektriker så det är stor elsanering på g. Tänkte börja i rätt ände iaf...

Lånar tråden såhär då jag oxå vill bygga ett nytt huvudskåp då det både utom och innan börjar bli riktigt sjaskigt men placeringen i sig är helt ok. Men det kunde vara bra att veta vilka säkringar som är vilka.
Nej det är som det ska, dina säkringar är mätarsäkringar (huvudsäkringar är samma sak). Servissäkringar finns i princip bara där det gått in luftledning i nocken samt flerbostadshus. Det kom nya regler för ett par år sedan att HVB skulle sitta efter mätaren för att kunden ska kunna bryta sin anläggning utan att mätaren blir spänningslös. Köper du ett nytt mätarskåp idag får du det kopplat M-säk ->mätare->HVB. Din kabel är med 90% säkerhet skarvad där stolpen innan stod, till ett nytt kabelskåp.

Floppman skrev:
Det kom nya regler för ett par år sedan att HVB skulle sitta efter mätaren för att kunden ska kunna bryta sin anläggning utan att mätaren blir spänningslös. Köper du ett nytt mätarskåp idag får du det kopplat M-säk ->mätare->HVB. Din kabel är med 90% säkerhet skarvad där stolpen innan stod, till ett nytt kabelskåp.
Hmm... Det sitter en ny flådig fjärravläst Landis & Gyr i skåpet nu istället för den gamla skridskoslipen. Den har bara suttit där ett par veckor dessutom men lik förbannat är det kopplat som man gjorde på Raskens tid. Man tycker kraftbolaget skulle sett till att det blev kopplat enligt gällande regler när de ändå var där och brötade? :confused: De kunde inte ens bjussa på 20cm ny jordkabel till plinten. Det är fortfarande den gamla röda fina... :rolleyes:

Den nya markkabeln kommer fö från ett helt annat håll än där sista stolpen stod. Troligtvis har de bara klippt av den i båda ändar och låtit den ligga kvar. Det var INTE de proffsigaste grabbarna kraftbolaget lejde för grävjobbet. Hopplöst att få fatt i information innan, under tiden samt efter de varit och bökat här. Fick ha en tvåtons kabelrulle mot husväggen i 1½ år innan de behagade gräva färdigt... :mad:

Men tack för klargörandet! Ska ju inte plocka med det själv direkt men det är ändå bra mycket roligare att prata med elektriker och nätägare när man har åtminstone ett litet hum om vad man betalar alla för. :)

Floppman skrev:
Servissäkringar finns i princip bara där det gått in luftledning i nocken samt flerbostadshus.
Kanske inte så vanligt, men visst finns det. Har själv mätartavla mitt i källaren, servissäkringar där kabeln kommer in genom källarväggen :)

Jo det fiinns lite olika lösningar, känns ibland lite överflödigt...

gillet76 skrev:
Hmm... Det sitter en ny flådig fjärravläst Landis & Gyr i skåpet nu istället för den gamla skridskoslipen. Den har bara suttit där ett par veckor dessutom men lik förbannat är det kopplat som man gjorde på Raskens tid. Man tycker kraftbolaget skulle sett till att det blev kopplat enligt gällande regler när de ändå var där och brötade? :confused: De kunde inte ens bjussa på 20cm ny jordkabel till plinten. Det är fortfarande den gamla röda fina... :rolleyes:

Den nya markkabeln kommer fö från ett helt annat håll än där sista stolpen stod. Troligtvis har de bara klippt av den i båda ändar och låtit den ligga kvar. Det var INTE de proffsigaste grabbarna kraftbolaget lejde för grävjobbet. Hopplöst att få fatt i information innan, under tiden samt efter de varit och bökat här. Fick ha en tvåtons kabelrulle mot husväggen i 1½ år innan de behagade gräva färdigt... :mad:

Men tack för klargörandet! Ska ju inte plocka med det själv direkt men det är ändå bra mycket roligare att prata med elektriker och nätägare när man har åtminstone ett litet hum om vad man betalar alla för. :)
De gör inte mer än de behöver... Skulle de kopplat om alla mätarskåp hade de nog inte hunnit till lagen "aktiveras"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.