Har ett takuttag för lampa. Uttaget har tre sladdar för att klara taklampor med lite mer drag.
Den lampan jag har köpt har uttag för N och FAs (två sladdar).
Har mätt min tre sladdar i taket för att se vilken som är fas.
Brun+blå = ger ström
Brun+vit = ger ström
Vit+blå=ger ingen ström
Innan stod blå på N och använde därför Blå och Brun för att installera min nya lampa.
Tyvärr händer inget, tips?
Den lampan jag har köpt har uttag för N och FAs (två sladdar).
Har mätt min tre sladdar i taket för att se vilken som är fas.
Brun+blå = ger ström
Brun+vit = ger ström
Vit+blå=ger ingen ström
Innan stod blå på N och använde därför Blå och Brun för att installera min nya lampa.
Tyvärr händer inget, tips?
Vi hade en elektriker där för en tid sedan. Han menade ett uttaget var till för att klara gamla lampor med "en massa lampor typ kristallkronor". Han menade att man skulle ta bort - den jag trodde var den vita - och sätta en "plugg" och sedan använda de två andra på vanligt sätt.
Jag har två strömbrytare för att tända lampan.
Tack för feedback - helt slut efter dagens meck.
Jag har två strömbrytare för att tända lampan.
Tack för feedback - helt slut efter dagens meck.
Är väl så att brun är nollan i ditt fall. Och vit och blå är tändtrådar. Är nog ett kron-uttag du har i taket. Används för att tända två delar av en lampa med kronströmbrytare t.ex. I den koppling delar båda delarna som tänds på samma nolla.
Brun-vit = Ström
Brun-blå = Ström
Blå-vit = Ingen ström
Sätt din nya lampa mellan brun och vit eller brun och blå.
Färgerna kan vara skumma i gamla installationer. Bra att du mätt iaf.
Brun-vit = Ström
Brun-blå = Ström
Blå-vit = Ingen ström
Sätt din nya lampa mellan brun och vit eller brun och blå.
Färgerna kan vara skumma i gamla installationer. Bra att du mätt iaf.
Det konstiga är att jag testade först med Brun+blå
Sedan testade jag brun+vit.
Kan det var så jävligt att lampan är pompom? Funderar på och köpa ett klassiskt takuttag och sätt en traditionelllampa i för att se om den ger ström på två kablar.
Vi hade en lampa där innan som lyste - så det kanske är den nya som är kass.
Finns det risk att man pajar lampan eller kortsluter på något sätt genom att man testar runt?
Sedan testade jag brun+vit.
Kan det var så jävligt att lampan är pompom? Funderar på och köpa ett klassiskt takuttag och sätt en traditionelllampa i för att se om den ger ström på två kablar.
Vi hade en lampa där innan som lyste - så det kanske är den nya som är kass.
Finns det risk att man pajar lampan eller kortsluter på något sätt genom att man testar runt?
Redigerat:
Vill bara dubbelkolla vad min elektriker sa...
som jag förstår det så är min nuvarande koppling i taket är alltså kron.
Antar att behöver jag sätta brun (fas) och Blå (N) i den nya taklampan. Samt isolera den vita?
som jag förstår det så är min nuvarande koppling i taket är alltså kron.
Antar att behöver jag sätta brun (fas) och Blå (N) i den nya taklampan. Samt isolera den vita?
Redigerat:
Strömmen bryr sig ingenting om vilka färger dina kablar har.
Du måste mäta dig till vilken som är vilken i detta fall.
Först med strömställaren i ena läget sen i andra. Är det då ingen spänning på blå i dessa fall är den troligast neutralledaren .
Styrs exempelvis brun tråd av ena ställaren så du har spänning i ena fallet men inte i andra är den troligast tändtråd, likaså den vita men som du bara behöver en så kan du isolera den andra.
Du måste mäta dig till vilken som är vilken i detta fall.
Först med strömställaren i ena läget sen i andra. Är det då ingen spänning på blå i dessa fall är den troligast neutralledaren .
Styrs exempelvis brun tråd av ena ställaren så du har spänning i ena fallet men inte i andra är den troligast tändtråd, likaså den vita men som du bara behöver en så kan du isolera den andra.
visst man kan öppna och kolla också chammen men det kan finnas en dosa mellan också. I vilket fall är det bäst att mäta! et ska finnas 230 V mellan de två trådarna med ställaren i ena läget och 0 när den är i andra läget. Samt förvissa dig om att det inte är en jordledare utan neutralledare, men det finns troligen bara 1 i ditt fall..
till slut...
Jag kopplade in brun+vit(tvinnade) i en och den blåa i den andre.
Nu kan tända lampan från två strömbrytare (oberoende av varandra).
Upptäckte efter att satt in brun+blå (isolerat vit) att den andre strömbrytar, som jag nästan aldrig använder, tände lampan.
Totalt arbetat tid en styck lampa = 8h...
puh.. men nu lyser det som solen i min lägenhet
Jag kopplade in brun+vit(tvinnade) i en och den blåa i den andre.
Nu kan tända lampan från två strömbrytare (oberoende av varandra).
Upptäckte efter att satt in brun+blå (isolerat vit) att den andre strömbrytar, som jag nästan aldrig använder, tände lampan.
Totalt arbetat tid en styck lampa = 8h...
puh.. men nu lyser det som solen i min lägenhet
Klicka här för att svara