4 243 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Spänning fast brytaren är av
120V låter lite mycket, men åandrasidan så är det inte ovanligt att se spänning med enklare spänningsprovare/multimetrar över släckta belysningar. Man kan ju även tänka på att en strömställare inte är en fullgod brytare vad gäller avstånd i brytningen.
Skulle du nu t.ex. mäta med ett instrument som exempelvis DUSPOL spänningsprovare som har belastningskrets, skulle resultatet kanske bli 0.
En eventuell följdfråga dock skulle ju vara vad du precis gjort i elinstallationen
Skulle du nu t.ex. mäta med ett instrument som exempelvis DUSPOL spänningsprovare som har belastningskrets, skulle resultatet kanske bli 0.
En eventuell följdfråga dock skulle ju vara vad du precis gjort i elinstallationen
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ingenting är gjort med installationen. uttaget och brytarna har inte används på länge så har inte märkt att något varit galet, men nu ska det bytas ut så mätte så såg att det inte borde vara som det skulle.
Så skulle kunna lösas bara genom att byta brytare, då de som sitter där har iaf har 30år bakom sig.
Så skulle kunna lösas bara genom att byta brytare, då de som sitter där har iaf har 30år bakom sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Det är med stor sannolikhet en induktivt eller kapacitivt kopplad spänning du mäter. Den brutna tråden fungerar som antenn och plockar upp ström från en närliggande spänningssatt ledare. Din voltmeter har så högt inre motstånd att spänningen kan mätas. Om du skulle belasta den brutna ledaren med något så försvinner spänningen genast. Den kan bara driva någon enstaka mikroampere.
Detta är det troligaste skälet, men troligt räcker inte i elsammanhang. Se till att du inte rör tråden så länge det finns mätbar spänning på den.
Detta är det troligaste skälet, men troligt räcker inte i elsammanhang. Se till att du inte rör tråden så länge det finns mätbar spänning på den.
Kan bara hålla med. Bättre i elsammanhang är en spänningsprovare med någon form av liten last (typ lysdiodstapeln som indikerar spänningsnivån).
Bara genom att hålla i ledningarna med varsin hand kan Du på en multimeter få utslag på många volt. Det Du ser sannolikt ingen energi i, och som nämnts blir spänningen 0V direkt vid minsta lilla last (typ människokroppen, lampa, LED eller annat).
Mäter jag med multimeter brukar jag lägga ett isolerat motstånd på 100kOhm parallellt med ingången för att inte luras. Men det är nog "kinesiska" för de flesta, så en bra spänningsprovare är en bättre investering. För kom ihåg - du kan aldrig lita på att det är en "ofarlig" mer mätprinscipsrelaterad spänningsindikering förrän Du verkligen konstaterat det. Även om det i 99% av fallen är så.
Fram tills dess så håller jag med - betrakta ledaren som farlig tills motsatsen är bevisad !
Bara genom att hålla i ledningarna med varsin hand kan Du på en multimeter få utslag på många volt. Det Du ser sannolikt ingen energi i, och som nämnts blir spänningen 0V direkt vid minsta lilla last (typ människokroppen, lampa, LED eller annat).
Mäter jag med multimeter brukar jag lägga ett isolerat motstånd på 100kOhm parallellt med ingången för att inte luras. Men det är nog "kinesiska" för de flesta, så en bra spänningsprovare är en bättre investering. För kom ihåg - du kan aldrig lita på att det är en "ofarlig" mer mätprinscipsrelaterad spänningsindikering förrän Du verkligen konstaterat det. Även om det i 99% av fallen är så.
Fram tills dess så håller jag med - betrakta ledaren som farlig tills motsatsen är bevisad !
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
I själva verket är det troligen inte ens fasen som är spänningsförande med 120V utan nollan, så håll fingrarna borta överallt
antagligen hade du inte känt något om du stoppat dit fingrarna, men som sagt hellre säker än sorry.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden