mycke_nu skrev:
Dom specar DF till 0.1 % vid 1 kHz, antagligen en bra bit bättre vid 50 Hz, men data saknas.

EDIT: Hasse: Hittade du data för 50 Hz?
Man får räkna ut ESR vid 1 kHz och 10 kHz,
och sedan försöka dra någon slutsats om 50Hz.

Jag får ESR till <48 millOhm vid 1 kHz,
och <39 milliOhm vid 10 kHz..

/Hasse

Det är vad jag får fram också. Frågan är hur bra ett interpolerat värde på DF vid 50Hz blir då kurvan inte precis är linjär. Troligtvis skiljer DF en 10-potens och då hamnar man någonstans runt 100 milliOhm. Men ökar kurvan brantare är kanske 0,2 ohm mer troligt. Ja, ja.. ingen mer matte idag...

Bara att hålla med. Min användning av DF(1 kHz) vid 50 Hz var lite väl konservativt.

Jahaja, nu är jag bortspelad för länge sedan.... OM jag nu gör ngt åt s(t)aken skulle jag alltså använda mig av en kondensator som är på, hurmånga mikroFarrad?

Att lägga en ca 80W glödlampa i serie skulle ju vara ett ganska billigt alternativ som dessutom ger lite extra ljus.
eftersom den bara avger 30W kommer den lysa med ett mycket svagt och varmt mysigt sken som inte stör de övriga ljusen...

Dessutom hålla i evigheter...

Kurtivan skrev:
Jahaja, nu är jag bortspelad för länge sedan.... OM jag nu gör ngt åt s(t)aken skulle jag alltså använda mig av en kondensator som är på, hurmånga mikroFarrad?
Om det är 7 st lampor 14V/3W, så har vi nu enats om att 3.3 uF är ett bra utgångsvärde.
Den ska tåla minst 230V växelspänning eller 400V likspänning (den får dock inte vara polariserad). En vanlig elektrolytkondensator kan INTE användas, eftersom den inte tål växelspänning.

/Hasse

Redigerat:
Frågan är väl om inte 4 st tvåpack á 30kr + 50kr i frakt, summa 170kr ändå är enklare och säkrare... Och då har man också en reservlampa! ;)

Att sätta igång och bygga nånting som kan bli en potentiell brandfara om man inte använder rätt komponenter och säkrar av korrekt känns imho inte som rätt lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.