964 läst ·
10 svar
964 läst
10 svar
Hur grupperar ni JFB?
I mitt elskåp gör jag 2JFB Grupper 4 Poliga, samt 1 st 2 Polig. Dessutom sätter jag en Nollskena för oskyddad grupp.
Har ni några råd på vettig uppdelning?
Jag hade tänkt lägga Alla uttag belysning och småförbrukare över en 4 pol JFB.
Köksutrustning badrum Luftvärmepump, Motorvärmare, utomhusuttag på en 4 pol
Kyl, frys lägger jag på den separata 2 poliga.
Varmvattenberedare och frånluftvärmepump/panna oskyddat (Är detta ok, tänkte göra så då jag fått uppfattningen att dessa ofta löser JFB.
Har ni några råd på vettig uppdelning?
Jag hade tänkt lägga Alla uttag belysning och småförbrukare över en 4 pol JFB.
Köksutrustning badrum Luftvärmepump, Motorvärmare, utomhusuttag på en 4 pol
Kyl, frys lägger jag på den separata 2 poliga.
Varmvattenberedare och frånluftvärmepump/panna oskyddat (Är detta ok, tänkte göra så då jag fått uppfattningen att dessa ofta löser JFB.
Just att blanda luftvämepumpen, motorvärmare och utomhusuttag på samma känns väl sådär...annars finns det lika många principer och idéer som centraler verkar det som.
Själv har jag cirkpumpar och shuntregulator på en 2-pol, kyl-frys på en och resten på en 4-pol.
Elkassetten som går när jag inte är hemma och eldar går utan jfb.
Själv har jag cirkpumpar och shuntregulator på en 2-pol, kyl-frys på en och resten på en 4-pol.
Elkassetten som går när jag inte är hemma och eldar går utan jfb.
Redigerat:
eluffe, fast anslutna apparater behöver INTE vara skyddade av JFB likaså behöver INTE alla uttag vara skyddade av JFB. Som exempel kan nämnas kyl och frys med uttag monterad bakom eller i överskåp. Hur man sedan väljer att göra är en annan fråga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Som sagt finns det många ideer. Här hemma delade jag på belysningsgrupperna mellan de två JFB jag satt in, så att det inte blir helt svart.
I utgåva 2 av "Elinstallationsreglerna SS4364000" som kommer snart, kommer kravet på JFB att utökas, bl.a. ska samtliga uttag upp t.o.m. 20A skyddas av JFB.
Och kravet på frånkopplingstid på max 0.4s ska gälla alla gruppledningar upp t.o.m. 32A (mot tidigare 5s för vissa gruppledningar).
Och kravet på frånkopplingstid på max 0.4s ska gälla alla gruppledningar upp t.o.m. 32A (mot tidigare 5s för vissa gruppledningar).
Är båda utgåvorna baserade på samma föreskrifter?snaggletooth skrev:
Isåfall är det alltså endast en tolkningsfråga som lett till förändringen ... eller hur.
Och vidare, då man får frångå SS4364000 ifall man kan tolka och visa på en annan rimlig bedömning utifrån föreskrifterna, borde man alltså kunna följa första utgåvan i många situationer.
Bara en intressant frågeställning, typ.
Nja, de baseras på internationell standard med beaktande av de speciella krav som anges i Elsäkerhetsverkets föreskrifter, det som skiljer utgåva 2 från 1 sägs vara att den är mer EU-harmoniserad. I och med en ny utgåva, brukar den föregående upphävas först efter några år.Mikael_L skrev:Är båda utgåvorna baserade på samma föreskrifter?
Isåfall är det alltså endast en tolkningsfråga som lett till förändringen ... eller hur.
Och vidare, då man får frångå SS4364000 ifall man kan tolka och visa på en annan rimlig bedömning utifrån föreskrifterna, borde man alltså kunna följa första utgåvan i många situationer.
Bara en intressant frågeställning, typ.
Klicka här för att svara