Håller på med ett utbygge där jag drar rätt mycket slang i glesen. En del av dessa kommer senare anslutas till ex. högtalare och spottar som bara är hål i takgipsen. Därför vill jag att slangen ligger fixerad i ändarna. Finns också några ställen där jag skulle vilja hålla slangen på plats för att få långa böjar och även för att underlätta sättandet av takgipsen.
Hur brukar man normalt göra detta? Eltejp går naturligtvis, men det kanske finns något bättre sätt?
16, 20 och 25mm flexslang.
Hur brukar man normalt göra detta? Eltejp går naturligtvis, men det kanske finns något bättre sätt?
16, 20 och 25mm flexslang.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
TC....... Flexslang/VP-rör 16 = TC14-20
Flexslang/VP-rör 20 = TC18-22
Flexslang/VP-rör 25 = TC20-26
Enkelt att spika slangen/röret i sidan på glesen.........
Mvh.// Fredrik
Flexslang/VP-rör 20 = TC18-22
Flexslang/VP-rör 25 = TC20-26
Enkelt att spika slangen/röret i sidan på glesen.........
Mvh.// Fredrik
Krök en tretum runt, duger alldeles utmärkt. Se bara till att du inte plattar till slangen. Fäst slangen tätt, annars finns risk att den knorvar ihop sig till en grisaknorr när trådarna ska i.
Tusen tack för tipsen. På vissa ställen har jag rena motorvägar med slang som passerar glespanel. Är det ok och vettigt att dra eltejp runt rören och glesen på ställen för att fixera.
I rummet ligger 200m 16mm, 100m 20mm och lika mycket 25mm. Så det blir på sina ställen väldigt mångfiligt och det återstår en del slang.
I rummet ligger 200m 16mm, 100m 20mm och lika mycket 25mm. Så det blir på sina ställen väldigt mångfiligt och det återstår en del slang.
Biltemas VP-clips är suveräna, framför allt när man drar flera slangar/rör bredvid varandra då clipsen går att sätta ihop.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=914&iItemId=84129
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=914&iItemId=84129
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
:eek: Inte bara till några uttag och strömbrytare alltså...........TLovskog skrev:Tusen tack för tipsen. På vissa ställen har jag rena motorvägar med slang som passerar glespanel. Är det ok och vettigt att dra eltejp runt rören och glesen på ställen för att fixera.
Vill du ha slangarna fixerade i "motorvägar" så kanske så kallade installationsband är att rekommendera........ typ nedanståend länk
http://www.wibe.se/custom/extpages/Kat_kabel/svenska/kabelstegar/wc1694.htm
TC-klammer eller tretumsspik som ni tidigare nämnt är överlägset. Se till att sträcka och fixera slangen och fästa den tätt, det är mycket viktigt då du drar slang. Se sedan till att inte få några skarpa böjar men det hade du nog redan koll på.
Att slarva med slangdragningen är som att slarva med husgrunden. Lägg ner tid och dubbelkolla allt innan du smäller på skivor.
Ok. Jag är helt med på ändpunkter och övrigt där jag har en (få) kablar. TC eller 3" spik på sidan av en gles. Inte helt på det klara dock bästa sätt (även om både de byggbara och bandet låter rimligt) när jag har många slangar. Att sätta TC uppe på glesen låter klurigt.
Kanske bäst med en bild
Kanske bäst med en bild
Två spik i sidan av glesen och sen lite ståltråd, kanske najtråd, från spik 1, över rören och sen runt spik 2.
Kanske funkar bra.
Slå in spikarna snett, så ståltråden tvingas gå upp jämns med glesens sida och inte kan glida ifrån. För om det händer så kommer ståltråden böja ner slangen istället.
Kanske funkar bra.
Slå in spikarna snett, så ståltråden tvingas gå upp jämns med glesens sida och inte kan glida ifrån. För om det händer så kommer ståltråden böja ner slangen istället.
Det går hur bra som helst att bara använda eltejp runt slangarna, på så sätt fixerar dom ju varandra så att de inte korvar sig när man drar i tråd. Så tejpa eller naja du varje 50-100cm.
Ovan centraler och dylikt där det går ner många slangar som på bilden, där kan du ju lägga en bräda på ovansidan 2 glesar och dra den med skruv igenom glesbrädorna, sen fixerar du slangarna mot den brädan.
t.ex med en spik eller klammer i mitten som fäster en slang, sedan fäster du resten av slangarna runt den fasta slangen.
Ovan centraler och dylikt där det går ner många slangar som på bilden, där kan du ju lägga en bräda på ovansidan 2 glesar och dra den med skruv igenom glesbrädorna, sen fixerar du slangarna mot den brädan.
t.ex med en spik eller klammer i mitten som fäster en slang, sedan fäster du resten av slangarna runt den fasta slangen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden