Håller på med el-renovering i källaren och har tagit bort en 3-fas matning till ett gammalt bastuaggregat. Nu tänkte jag istället montera dit ett 3-fas uttag 16A i anslutning till elcentralen. En av faserna ä säkrad med 10A och de andra två med 16A, hur fungerar detta? Kan jag ansluta med olika avsäkring på olika faser, eller måste jag säkra upp den ena eller ner de två 16A.

Tacksam för hjälp.

Det är ledningens area som i första hand bestämmer vilka säkringar du kan ha, 1,5mm2 10 A 2,5 mm2 16A. Och ska det naturligtvis vara en 5 ledarkabel.

Jag har en 5G2,5.

...glömde....

men bör alla tre faserna ha samma säkrings-dimension?

jacvenza skrev:
...glömde....

men bör alla tre faserna ha samma säkrings-dimension?
Det var nyligen en stor diskussion gällande just det. Jag har för mig att de kom fram till att det var tillåtet, men olämpligt. Ha likadana säkringar på alla tre faser.

//Patrik

VAd skall jag säkra med då 10A eller 16A, när jag tänker ansluta en 16A trefas med en 5G2,5?

16a

Patrik_Hed skrev:
Det var nyligen en stor diskussion gällande just det. Jag har för mig att de kom fram till att det var tillåtet, men olämpligt. Ha likadana säkringar på alla tre faser.

//Patrik
Ja fast det var väl främst vid delade grupper. Att inte ha alla faser lika säkrade i ett *3-fas-uttag* kan väl inte betecknas som annat än höjden av idioti? Säkra 16A.

Kolla bara så att dom inte tjuvat ström till något annat från den säkringen dom satt som 10A.

Precis! Det måste finnas någon anledning till att en av faserna är säkrad 10A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.