6 777 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Hjälp att läsa ut en kopplingsanvisning (bild)
Måste fråga var man hittar små smidiga brytare för 3 ledare som troligen säljs i stora mängder till alla med fläktar som både har fast fas, tändtråd och nolla. Jag har inte sökt men har inte sett någon när jag tittat på andra brytare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Varsågod.snaggletooth skrev:
Så det är det man kommer undan på då? Dvs man hävdar att det inte föreligger någon direkt risk för personskada för en vanlig PAX-fläkt (har själv just startat den med fingrarna i, och kan inte säga att tycker det var/är någon större fara). Jag har ALDRIG, sett någon PAX-fläkt eller motsvarande med arbetsbrytare.snaggletooth skrev:
Nej, vänta jag läste just "anordning för frånkoppling". Vad räknas som det? Räcker det med en vanlig enpolig brytare för att uppfylla det kravet? (Alltså ingen "riktig" arbetsbrytare, låsbar osv.) I så fall så har jag naturligtvis sett PAX-fläktar med sådan (kallas strömbrytare för belysning...)
Frågan är inte bara teoretisk. Fläkten till min frånluftsventilation saknar arbetsbrytare vid fläkten. Styrningen bryter enpoligt (trafo), men den sitter i källaren och är inte låsbar. Skulle jag kunna uppfylla ev. krav genom att göra en låsanordning till styrningen? (Vi bortser från vad tillverkaren säger här.)
Det står inget om arbetsbrytare dock tvåpolig brytare samt att det finns kopplingssheman. Det är bara att ladda hem på internet. Men tänk på att den anvisningen gäller just Pax och inget annat fabrikat. Och deras tvåpoliga brytare gör att det blir lätt och snyggt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
OK, tack för svaret. Om jag citerar ur monteringsanvisningen till min Östberg ventilationsfläkt (alltså en kanalfläkt 100W, diameter 160mm). "Elinstallation ska ske via allpolig strömbrytare i nära anslutning till fläkten eller via låsbar huvudströmställare".
Vad skulle uppfylla de kraven? Räknas t ex huvudbrytaren på undercentralen som den är koppla i som "låsbar huvudströmställare". Den är ju bevisligen låsbar. (Även om det inte är så *praktiskt* att klippa strömmen till lyset på vinden samtidigt som man klipper strömmen till fläkten för att göra rent den.) Behöver fö en "låsbar huvudströmställare" vara allpolig? Eller räcker det att den bara bryter en pol? (Dvs kan jag fixa en låshuv till min transformator som låser den i nolläge, vilket bryter fasen till fläkten?)
Vad skulle uppfylla de kraven? Räknas t ex huvudbrytaren på undercentralen som den är koppla i som "låsbar huvudströmställare". Den är ju bevisligen låsbar. (Även om det inte är så *praktiskt* att klippa strömmen till lyset på vinden samtidigt som man klipper strömmen till fläkten för att göra rent den.) Behöver fö en "låsbar huvudströmställare" vara allpolig? Eller räcker det att den bara bryter en pol? (Dvs kan jag fixa en låshuv till min transformator som låser den i nolläge, vilket bryter fasen till fläkten?)
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Låsbar ska den vara när du inte kan ha uppsikt över den. Står det allpolig så menas även nollan. Nollan är ju normalt strömförande och kan då även räknas som spänningsförande. Är det 1-fas finns det ingen anledning att inte göra så, men vid 3-fas + nolla (om vi nu snackar annat än motorer) så ska man akta sig för att bryta nollan också (det gäller att ha rätt sorts brytare som bryter resp. sluter nollan efter resp. före faserna eller så får man vara jäkligt snabb med fingrarna
)
På min PAX fläkt har jag en brytare på själva fläkten, jag tror att den är allpolig eftersom det är pax orginal tillbehör. Fläkten kan jag sedan sätta gång med en tryck på en fjädrande brytare och givetvis med fuktstyrningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Tack, men det svara inte riktigt på min fråga, eftersom det står "Elinstallation ska ske via allpolig strömbrytare i nära anslutning till fläkten ELLER via låsbar huvudströmställare".snaggletooth skrev:Låsbar ska den vara när du inte kan ha uppsikt över den. Står det allpolig så menas även nollan. Nollan är ju normalt strömförande och kan då även räknas som spänningsförande. Är det 1-fas finns det ingen anledning att inte göra så, men vid 3-fas + nolla (om vi nu snackar annat än motorer) så ska man akta sig för att bryta nollan också (det gäller att ha rätt sorts brytare som bryter resp. sluter nollan efter resp. före faserna eller så får man vara jäkligt snabb med fingrarna)
Så ja att man kan lösa kravet genom den första passussen; dvs genom tvåpolig brytare (enfasfläkt) nära fläkten råder det inget tvivel om. Frågan är hur man uppfyller det andra kravet. Behöver den låsbara brytaren vara allpolig (vad är betydelsen av "huvudströmställare" här?), eller räcker det med en låsbar enpolig brytare? Räknas i så fall huvudbrytaren på undercentralen (som ju förvisso är låsbar, men förstås inte bryter nollan, fattas som sagt bara vid en trefasbrytare)?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
OK, jag skall gå och rota fram något kinahänglås i källaren och skriva på det att det är till för att uppfylla kraven på låsbar huvudbrytare för ventilationsfläkten på vinden. 
Som jag sade så bryter det här även belysningen på vinden, allt är samma grupp, så jag har inga planer på att faktiskt låsa huvudbrytaren vid rengöring. Tänkte istället inskärpa i övriga familjen att det skall de blanka f-n i fläktstyrningen, och kanske låsa dörren till pannrummet där den sitter. Skulle det fö kunna räknas som "låsbar brytare", jag tänker "huv över brytaren" modell större?
Som jag sade så bryter det här även belysningen på vinden, allt är samma grupp, så jag har inga planer på att faktiskt låsa huvudbrytaren vid rengöring. Tänkte istället inskärpa i övriga familjen att det skall de blanka f-n i fläktstyrningen, och kanske låsa dörren till pannrummet där den sitter. Skulle det fö kunna räknas som "låsbar brytare", jag tänker "huv över brytaren" modell större?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden