Hejsan!
Jag undrar om en kabel som heter ekkj 3x6/6 kan användas till att försörja en central tänkt till ett runt 3fas och vanliga uttag och lysrör. Isåfall kommer den att "starta" från den vanliga centralen i huset.

Nej, det ska vara 4x6/6 eller en 3x10/10, PEN ledarens minsta area är 10 mm2

Länar denna tråd för en liten fundering nu när TS har fått svar på sin fråga.

Om man nu av någon anldening ska ha fyrledare till UC och har säg en 4*6/6-kabel kan man då änvända sig av skärmen tillsammans med en av de vanliga ledarna som PEN, och således få 12mm2, eller måste de 10mm2 vara i samma ledare?

Det räcker att det är i samma kabel, man får parallella.

Protte

Har du en 4x6/6 då har man ingen orsak att parallella. Man får ju då separat nolla och jord samt tre faser.

om man säkrar av kabeln i början, kan man då ha ekkj 3x2,5/2,5? som matas till en central.

Nej, du snubblar på att PEN måste vara 10 mm2.
Ska isf vara 5*2,5 eller 4*2,5/2,5.

Egon84 skrev:
Länar denna tråd för en liten fundering nu när TS har fått svar på sin fråga.

Om man nu av någon anldening ska ha fyrledare till UC och har säg en 4*6/6-kabel kan man då änvända sig av skärmen tillsammans med en av de vanliga ledarna som PEN, och således få 12mm2, eller måste de 10mm2 vara i samma ledare?
Varför det, lägg 5-ledarsystem TN-S.

Mikael_L
elmont skrev:
Har du en 4x6/6 då har man ingen orsak att parallella. Man får ju då separat nolla och jord samt tre faser.
Anledningen skulle ev kunna vara att det finns någon befintlig gammal 4-ledarinstallation senare i anläggningen. Men annars håller jag med dig till 100%.

Fotografen skrev:
Varför det, lägg 5-ledarsystem TN-S.

Det var bara en teoretisk fråga om man fick eller inte. Att det är onödigt och inte ger nån snygg installation fattar jag, men som sagt, frågan var om man fick eller inte, och nu har jag fått svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.