10 175 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Nätverkskabel mellan två plan
Så det är kabeldragningen som är problemet?Johan ES skrev:Det är fall 1 som gäller.
Har tittat på flera olika trådlösa lösningar och ingen verkar fungera tillfredsställande. Produktlänken till Webhallen klarar t ex inte 1080P,
Enligt beräkningar kan jag dra en kabellösning för ca 2-2500 SEK. Då får jag HDMI 1.2, 1080P, 5.1 ljud och USB 2.0. Jag är inte intresserad av en HTPC.
"Det finns repeaters med sändare och mottagare som sänder signalen över CAT-5e/-6 TP som når upp till 200m men de är dyra."
Jag har en sådan repeater som klarar HDMI 1.2 (inkl 7.1 ljud), kostade under 1000 SEK.
/Johan ES
En Cat7 kabel på elbutik.se kostar ca 15 Sek/m och då kan du köpa till 4st R45 uttag (honor, enkla att kontaktera) som du patchar i varje ände. Kabeln är som en koaxialkabel och kan med lite trix enkelt fås igenom ett hål mellan två våningar utan rör.
Vad är det för repeater under 1000 SEK som du köpt?
Skulle snarare gör såhär
Kolla alla dosor i väggarna (telefon och antenn). Se var och hur kablarna är dragna. Eftersom lägenheten finns i två plan borde det teoretiskt finnas iaf uttag för telefon påbåda planen och nästan garanterat ett i närheten av din burk du vil sända ifrån.
Om det är antennkabel så får du max plats med en cat6 (har hemma). Men det var jvligt jobbigt i böjarna att dra igenom den. Telefonen är ju smalare så där borde du kunna få i två cat6 även om det kan vara men massa bök där med.
Om du inte kan så finns det bara en lösning kvar: kabelkanal. Går att dölja bra och kan göras diskreta.
Kolla alla dosor i väggarna (telefon och antenn). Se var och hur kablarna är dragna. Eftersom lägenheten finns i två plan borde det teoretiskt finnas iaf uttag för telefon påbåda planen och nästan garanterat ett i närheten av din burk du vil sända ifrån.
Om det är antennkabel så får du max plats med en cat6 (har hemma). Men det var jvligt jobbigt i böjarna att dra igenom den. Telefonen är ju smalare så där borde du kunna få i två cat6 även om det kan vara men massa bök där med.
Om du inte kan så finns det bara en lösning kvar: kabelkanal. Går att dölja bra och kan göras diskreta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det finns ett till alternativ: lägga en lös TP-kabel längs golvet, uppför trappen och till TV:n.
Inte lika snyggt, men enkelt om du inte känner för att göra för "stora" ingrepp.
//Patrik
//Patrik
Vi hade turen att kunna dra våran sladd i ett befintligt rör för antennkabeln till tv:n, väldigt praktiskt faktiskt.. slapp se sladden mellan våningarna och uttaget hamnade brevid tv-antennen vilket var praktiskt för oss då uttaget är till tv-spelet.. 
Lycka till mvh
Sandra
Lycka till mvh
Sandra
Ja det stämmer att det är själva kabeldragningen som är problemet.pbengtsson skrev:Så det är kabeldragningen som är problemet?
En Cat7 kabel på elbutik.se kostar ca 15 Sek/m och då kan du köpa till 4st R45 uttag (honor, enkla att kontaktera) som du patchar i varje ände. Kabeln är som en koaxialkabel och kan med lite trix enkelt fås igenom ett hål mellan två våningar utan rör.
Vad är det för repeater under 1000 SEK som du köpt?
Det lutar åt att jag använder mig av uttagen för telefon. De kablarna är väldigt tunna och borde utan problem kunna samsas med två cat 6 kablar. Det finns ett teleuttag precis vid TVn och ett annat ligger alldeles utanför det rum där datorn finns.
Repeatern hittade jag till ett bra pris på eBay. Har inte sett fler av likadan sort till salu, de flesta är betydligt dyrare och kräver i regel två cat 5e/6 kablar.
/Johan ES
Klicka här för att svara