14 659 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
IP23 och badrum?
Sida 1 av 2
701.8.1 Ljusarmaturer
Ljusarmaturer i område 1 och 2 skall vara fast anslutna.
I område 1 skall ljusarmaturer ha kapslingsklass IP44.
I område 2 skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP24. I område 2 får:
ljusarmatur som i sin helhet är placerad lägst 1,5 m över golvet ha kapslingsklass IP21
glödlampsarmatur som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan och i sin helhet är placerad lägst 1,7 m över golvet ha kapslingsklass IP2X eller IPX XB.
I område 3 skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP21. Dock får glödlampsarmatur, som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan, ha kapslingsklass IP2X eller IPX XB.
Så, ja, det får du, (om takhöjden är mer än 1,5m vill säga
)
Ljusarmaturer i område 1 och 2 skall vara fast anslutna.
I område 1 skall ljusarmaturer ha kapslingsklass IP44.
I område 2 skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP24. I område 2 får:
ljusarmatur som i sin helhet är placerad lägst 1,5 m över golvet ha kapslingsklass IP21
glödlampsarmatur som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan och i sin helhet är placerad lägst 1,7 m över golvet ha kapslingsklass IP2X eller IPX XB.
I område 3 skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP21. Dock får glödlampsarmatur, som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan, ha kapslingsklass IP2X eller IPX XB.
Så, ja, det får du, (om takhöjden är mer än 1,5m vill säga
snart kommer det även nya regler på zoon indelningen i badrummen! Äntligen närmar vi oss de europeiska normerna! =)
De nya reglerna är ju inte släppta ännu, så det är väll ingen av oss dödliga som vet exakt.. Antagligen så blir det samma regler som alla andra länder i EU har, det är ett ganska logiskt antagande.Ifö skrev:
Då kommer bland annat utrymmet över 3 meter bli "zon-löst", med andra ord krävs ingen IP-klassning över 3 meter. (om det nu blir samma regler som övriga EU-länder)
I slutet av april vet vi mer! =)
För få! =) Fast det ryktas om en gräns om 2,50.. men men, vi får vänta och se!
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Fast om man har 3 meter till taket så står man troligen på en al. stege. Lite för högt för att bara klättra upp på en stol.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag kan tänka mig att det handlar om att man kanske inte anses kunna nå så högt med en duschstråle.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag fick till svar då jag var i kontakt med elsäkverket då jag
var osäker på hur det låg till, att i princip så var det så :
att dit man kan spruta med duschen -teoretiskt- var det förbudet montera utan omslutande kupa, vilket jag iåförsig förstår
en het lampa som det komer vatten på `sprängs´ helt enkelt
och man är oftast barfota i duschen -iaf jag
så tre meters gränsen borde ligga högre än vad det teoretiskt är möjligt
var osäker på hur det låg till, att i princip så var det så :
att dit man kan spruta med duschen -teoretiskt- var det förbudet montera utan omslutande kupa, vilket jag iåförsig förstår
en het lampa som det komer vatten på `sprängs´ helt enkelt
och man är oftast barfota i duschen -iaf jag
så tre meters gränsen borde ligga högre än vad det teoretiskt är möjligt
Annars brukar det vara väldigt svårt att få vettiga svar av Elsäk!
Slingrar sig alltid, speciellt när man vill ha deras utlåtande skirftligt.. Men det du Elinstallatören säger stämmer vädligt bra, för att från April 2008 måste alla halogendownlights som tillverkas för IP44 ha ett frontglas, eftersom ljuskällan kan "sprängas" tidigare räckte det med ljuskällans front, men nu måste ljuskällan vara "innesluten"..
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det står så idag attden måste var omsluten
tom att det var teoretiskt fel att den var av IP 44 då det bara var glas framför
trots att den var inbyggd i taket -det sket jag i iaf
å monterade den
men inte i zon 1 men sen satte jag in dem iaf
tom att det var teoretiskt fel att den var av IP 44 då det bara var glas framför
trots att den var inbyggd i taket -det sket jag i iaf
men inte i zon 1 men sen satte jag in dem iaf